• Anonym (?)

Missbruk=svarsjuk??

jag undra eftersom jag lever med en som dricker mycket, om alla missbrukare är svartsjuka och kontrollerande?
    är det en del av sjukdomen

• Svar på tråden Missbruk=svarsjuk??
  • sofieplopp

Nej, men många som dricker har dåligt självförtroende och det föder ju ofta svartsjuka och kontrollbehov.

• Anonym (usch)

lämna karln!!! slår han dig så gå därifrån nu!'
    är han kontrollerande så kan det bli så att han kommer dit med handen i ansiktet! svartsjukan samma där!
    mitt råd är att du lämnar honom INNAN det händer nåt !!

• Anonym (?)

Han säger att jag är dålig  mm, han slår mig inte. Men han psykar mig ofta med sin enorma ilska.
    Vill jag inte ha sex ,kan han säga att varför är han ihop med mig? Att han ska /bör skaffa sig en villig brud att knulla med.
    Men han ber alltid om ursäkt, sen är han snäll och underbar.
    Men jag har börjat förstå att man inte kan ha det så här.

• sofieplopp

Nej i längden funkar det inte att ha det så där! Stick så fort du kan, han måste skaffa hjälp innan ni nånsin kommer kunna ha ett normalt förhållande.

• Anonym (usch)

jag tycker att du ska lämna honom!!!! det finns en karl för ALLA där ute!!! du ska inte tollerera ett sånt snack från en "karl".

du kommer att må mkt bättre av att du lämnar honom! tänkt inte på dom fina stunderna! du måste tänka påatt han "kan" bli våldsam! det  e inte ovanligt ska du veta
    kram till dig

• vicks76

Är han alkoholist?vet själv som drogfri narkoman att man gör jävligt mkt dumt när man är aktiv,men du kommer aldrig kunna förändra honom,det kan bara han göra.Så om jag vore du skulle jag lämna honom,trots att det känns svårt och att du älskar honom,(förmodar jag eftersom du är kvar).Eller ställ kravet att han ska söka hjälp!!!ingen förtjänar att bli nedtryckt.kram och lycka till

• Anonym (?)

Igår söp han upp våra sista pengar
    Jag orkar inte mer

• Anonym

Har du barn må du bare komme deg vekk, det er ikke gøy å vokse opp som alkoholiker barn...Det blir masse bekymringer som barn ikke skal ha.....Snakker litt av erfaring
    De kan slutte, men de må VILLE DET SELV......

• Anonym

jag tycker inte man kan kalla droger och alkohål problem för sjukdom även om det är det.. har en pappa som är/var drogmisbrukare i många år och jag ser inte hans sjukdom han gjorde det för pengarnas skull och för han tyckte om det..
    kan säga så här att jag vet att det är jobbigt med en som är beroende dom får en altid och käna medlidande ..

• Lina1979

Sofieplopp:
    Jo, det är en del av sjukdommen, men alla blir inte lika "sjuka".

TS:
    Vanligt för missbrukare är, bla:
    Kontrollbehov
    Manipulation
    Svek och lögner
    Psykisk eller fysisk misshandel

Min pappa är blandmissbrukare, har varit det sen han var 15, jag är uppväxt med det.
    Han har utsatt vår familj för allt ovanstående.
    Missbrukare mår någonstanns dåligt och försöker döva det med sitt missbruk, samtidigt är de irriterade över sitt missbruk och vill gärna skylla på andra och få andra att må dåligt.

Hoppas det var någorlunda svar på din fråga.

Svar på tråden Missbruk=svarsjuk??