• Venna

Snurrig fråga om tankning...

Min syster och jag hade en liten fundering idag, som inte fick nåt riktigt svar...Så vi behöver hjälp med andra ord av er kloka FL:are...

När man ska tanka vid en obemannad mack som bara tar kort eller sedlar, och man inte behöver trycka in vilken pump man ska tanka från...Hur vet de då vem som tankar vid vilken pump, om det är flera som tankar samtidigt?!

Jag kan förtydliga:
    Om jag åker och ska tanka, och stoppar in mitt kort, och sen står det: var god tanka, och min syster kör upp bredvid mig samtidigt och stoppar in sitt kort alldeles efter mig innan jag har hunnit påbörja själva tankningen, hur vet de då vart de ska dra pengarna från, alltså vem som tankar vid vilken pump?!
    Och ännu värre- om jag betalar först, men hon är snabbare till sin pump och hinner börja tanka FÖRE mig, får jag betala hennes bensin då?

Jättesnurrigt blev det, men det måste väl finnas nån mer som funderat över detta?

• Svar på tråden Snurrig fråga om tankning...
  • hulahula79

första betalare får betala för förssta tankningen, men när den andra stoppar i sitt kort brukar det stå vargod välj pump eller tanka på pump "2"

• Hani A

Ja, jag vet inte riktigt hur det fungerar. Men en gång när jag skulle tanka och hade betalt så kom det en gubbe och lyfte på den andra pumpen. Då gick pengarna dit och jag var tvungen att tanka därifrån.
    Så det kan ju bli problem vid sådana tankstationer antar jag.

• Venna

Hulahula: Okej..men jag tror inte att pumparna på just stället jag tänker på är numrerade. Så då borde det ju kunna ställa till det.

Hani A: Men...fick du lov att gå fram till gubben och säga "Hörru, det är mina pengar du försöker tanka för?"

• Hani A

Venna

Haha! Nej, som tur var skulle han inte tanka, han stod och pratade med någon annan gubbe samtidigt som han stod och "pillade" med pumpen och precis efter jag betalat så lyfte han av den.
    Jag sa till han att nu gjorde du så mina pengar drogs till den pumpen, han sa förlåt och som tur var räckte det att dra den slangen till bilen, så det blev inte så stora problem av det.

Men det hade ju varit jobbigt om han hade en bil där och slangen inte räckte till min bil.

• Venna

Okej, så det är så det funkar alltså?!

Gäller att vara snabb som attan mellan själva betalningen och tankningen då

• Venna

Eller så kanske man alltid ska vara snål och tanka för så lite som möjligt för att undvika att bli lurad! Eller helt enkelt stå och vänta tills det kommer nån som ser snuskigt rik ut, och skynda sig att tanka innan han/hon hinner lyfta på sin pump...

• väntar o längtar

På vissa stationer kan inte kund 2 stoppa i sitt kort i maskinen innan kund 1 har påbörjat tankningen.

• Lavendel

Ett litet tillägg OT, (hoppas det är ok).
    Där jag tankar (Jet) ska man sätta in kortet även efter tankning för att den ska avslutas. I början gjorde jag inte det och då bokfördes, en gång, även tankningen efter på min faktura. Bensinbolaget ringde och kollade om vi verkligen hade tankar 90 liter. När det visade sig att det inte var så så strök de halva beloppet.

• Tygbiten

Jag har tankat på JET sedan 1987 och har aldrig råkat ut för att få dubbelfakturering om jag inte satt in kortet efteråt och gör jag i stort sett aldrig. Så fort jag har satt tillbaka munstycket i pumpen så nollställs ju mätaren nästa gång man lyfter i det. På JEt kan man inte sätta i kortet förrän kunden före har startat tankningen. Tankar 3-4 ggr per månad och aldrig stött på problem med korttankning.

• Lavendel

Då var det väl jag som hade otur!

Svar på tråden Snurrig fråga om tankning...