• Rona

HJÄLP! mina slingor blev orangea!

Jag är naturligt blond, har långt tjock hår (kolla gärna bland mina bilder). Men under min graviditet blev jag mörk och det som växt ut är alltså jättemörkt. Så igår provade jag att göra ljusa slingor på utväxten samt underhåret i nacken. Det blev orange! Hemskt! Vad ska jag nu göra? Kan jag prova att bleka det igen? Eller ska jag göra bruna slingor? Mitt hår är starkt så jag är inte rädd att det ska lossna, men jag är rädd att det ska bli gult eller grönt eller nåt. Kan någon hjälpa mig? Desperat!

• Svar på tråden HJÄLP! mina slingor blev orangea!
  • Pelinen

Blek det igen och ha det i lääääänge! har råkat ut för samma sak...

• Rona

Jag hade det i 30 min igår, men törs jag prova ännu längre alltså?

• Syllen

Precis blek det igen och ha i LÄÄÄÄÄÄÄÄNGE!!! Det brukar bli orange färg om man inte har i det tillräckligt länge. Eller om man har mörkt hår som man ska bleka.

• Tigger is a she

Been there done that!

Men för mig hände det hos frisören! Jag gick tillbaka och hon tonade håret rött, vilket gav mig mörkt hår (som jag har) med illröda slingor! Då tog jag saken i egna händer och köpte en brun hårfärg. Nu har jag mörkt hår med något rödaktiga slingor - ser helt OK ut.

Tror du att du skulle våga färga håret? Köp i så fall en färg som är bara något ljusare än övriga håret, så får du snygg skiftning med dina slingor.

• Syllen

Ja ha i längre.
    Jag har som längst suttit 1h och då är jag mycket ljusare än vad du är.
    Kan dock också säga att ev så får du mörkare hår nu när du fått barn. Mitt har blivit mörkare efter barnen.

• Engel 27

Du skall testa att använda Pärlblond.
    Det bryter ner det oranga i håret.
    det har alltid funkat på mig
    Lycka till

• Rona

Okej...jag ska ner på stan nu och köpa mer....det får nog bli pärlblond! Och lääääänge! TACK ska ni ha. Jag meddelar resultatet sen!

• Ai67

Var försiktig med att ha i det igen om gå över tiden. Jag tappade allt mitt hår efter en sån blekning när jag hade i det för länge.

Köp heldre först "silver skölj" och prova. Eller ett silverschampoo (tex So Silver av Matrix). Sköljvätskan finns hos dom flesta hyfsat välsorterade parfymerier (typ Kicks har jag för mig har det). Den är illblå och neutraliserar det oranga. Om det inte funkar, så kan du bleka om det - men vänta några dagar så håret får vila lite.

Det som hänt är: Man har en massa olika pigment i hårstråna. Dom minsta och som är svårast att få bort med blekning är de röda pigmenten. Ju mörkare hår man har desto mer pigment som ska tas bort. Det som blir kvar när man blekt kvar - om man tittar i mikroskop - är ett väldigt sprött hårstrå som är fullt med "kratrar" där det suttit pigment. Därför är det torrt och blir lätt "svinto aktigt". Så har jag lärt mig iallafall.

~¨¨~*~¨¨~ ai.bilddagboken.se/ ~¨¨~*~¨¨~
  • Rona

Hej på er! jag köpte både pärlblond och gyllencendré efter ett tips från en frisör. Jag hade i gyllencendré i håret och det blev aningen mörkare än min egen färg men det oranga försvann i alla fall. Nu ser det naturligt ut. Jag törs inte prova med det pärlblonda. Hade tänkt göra slingor med det, men nu får håret vila. Även om jag helst vill vara blond, så ser det ju åtminstone naturligt ut nu i alla fall. Tack alla ni för era svar!

Svar på tråden HJÄLP! mina slingor blev orangea!