• sabia

hej, varför de å inte oss?

jag har en väninna som är gravid i 23 v. sedan hon berättade för mig att hon blev gravid har det blivit så svårt för mig att umgås med henne. det har blivit så jobbigt att jag har slutat ringa henne helt hållet. det är som om jag känner mig så misslyckat så kvinna.vi hade planerat att vi skulle bli gravida samtidigt, men nu är hon gravid å inte jag. jag har försökt sedan oktober med hormoner å allt. en misslyckade ivf. jag tycker att det är så orättvisst för att jag har försökt total i fem år å ingenting händer medans hon har bara bestämt sig för att stuta använda kodom å så blev hon gravid samma månaden. åhhhhhhh är såååååååååååå ledsen på mig själv för att jag inte kan glädjas över andra människor. är det något fel på mig?

• Svar på tråden hej, varför de å inte oss?
  • SeTa

Hej.
    Nej det är absolut inte fel på dej som reagerar på det sättet. Du har ju en enorm besvikelse att bära på!
    Men du borde kanske försöka förklara för din väninna hur du känner??
    Jag o min bästa vän gjorde på samma sätt, hon blev oxå gravid på första försöket, o jag trodde att vi aldrig skulle få nån bebis. O innan det tog sej för oss tyckte jag det var jättesvårt o se hennes mage växa, men hon förstog som tur var, o det gör säkert din vän oxå.

• sabia

hej
    seta.
    det går inte att förklara för henne. de få gånger som jag försökt att säga till henne hur jag mådde då sa hon att jag kansker inte hade försökt tillräkligt för att nu när hon blev gravid vet läser hon mycket om allt så rör sig om graviditet. jag försökt förklara för henne att en del kvinnor har lätt att bli gravida medans en del kämpa ganska länge å att kanske de aldrig lyckas. å jag sa att jag är kanske en av de kvinnorna som kansker aldrig kommer att bli gravid.

• Bejbiss

Jag förstår och känner med dig...

Det är jättejobbigt...

När jag insåg att det inte var så lätt att få barn så sa jag till dom närmaste om att jag tyckte det var jobbigt. Alla dom har visat respekt och kommer inte med kommentarer som

- Han skakade på kalsongerna och vips så var jag gravid!

Men alla är ju inte ens närmaste.... Är det inte ok att bara skriva av sig här på FL och sedan är det bättre? (lite iallafall)

• miu miu

jag är i ungefär samma sits. Min bästa kompis är gravid i v 18. oplanerat.. Känns så orättvist att hon som inte ens försökte blev gravid, och inte vi. Och det har verkligen blivit så att jag inte orkar umgås med henne för det är så jobbigt att bara titta på henne, och hon är ju ändå min bästa kompis.

Tur så har jag jobb och skola att skylla på att vi inte hinner träffas. Men när vi träffas känner jag att jag inte vill säga till henne att jag tycker det är jobbigt när hon pratar baby snack, för jag vet att hon inte menar något illa, utan att hon bara är så glad och exalterad. Jag kommer ju trots allt vara likadan sedan när det är våran tur att bli gravida!!! :)

Hoppas det känns lite bättre att veta att vi är fler!!

• Kwela

Jag har de senaste månaderna haft en per månad som har ringt och velat berätta något jätte kul... blä vad jag har grinat den senaste tiden. Känns som att alla håller på att skaffa nu. Jag har i alla fall sagt till att jag tycker att det är jobbigt. Men det känns oxå orättvist att jag inte ska kunna umgås med mina vänner. Som att vara barnlös inte är ett tillräckligt straff.

• Birsen

Jag har också försökt i fem år och känner som dig. Alla mina vänner är mammor nu. Vissa ska tom ha andra barnet.
    Men jag tycker det är svårt att umgås med dom sen när dom har fått barn oxå. För det ända som pratas då är förlossning och bäbisar. Ingen orkar ju lysna på en då.
    Har kompisar som oxå har haft svårt att bli med barn och nu när dom har barn så värkar det som om dom glömt hur jobbigt det är när man försöker och försöker och det int eblir nåt

• sabia

hej Birsen:
    det är sant det du säger de som har gått igenom den proceduren verka glömma hur jobbit det är. jag börja drar mig undan alla å allt. jag brukade gå i kyrka varja söndagen, men nu för tiden har jag slutat att gå dit. eftersom alla tjejer som går dit har barn eller är gravida. när Gudtjäns är slut så bruka de sitta där å ta en fika då börja alla prata om sina barn å jag känner mig så utanför. då kommer de kommetarer när ska du skaffa barn? tiden går skynda dig. å jag blir så ledsen. jag går därifrån så tom. jag minskade mer å mer att gå dit till slut går jag inte alls.

• Birsen

Ja man drar sig undan omedvetet. Så har det blivit med mig också. Det är jobbigt och den som inte har upplevt detta kan inte förstå hur mycket man än sitter och försöker förklarar.
    Egentligen är det bara att ignorera dom och skaffa sig nya vänner. Dom värkar ju inte förstå oss så varför va med dom och må dåligt?

• sabia

hej Birsen igen:
    det som gör mig mest sur angående den här tjejen som är gravid nu det är inte att hon är gravid, det är bara att hon tror att hon är bättre än många av oss. bara för att hon är gravid så säger hon att hon går runt vet så mycket om graviditet det gör mig så arg, eller när hon säger att så fort barnet är född då ska hon fryga till ett varmt land. förlåt jag kansker är så avundsjuk att håller på att dö.

Svar på tråden hej, varför de å inte oss?