• Maadde

Måste man sluta amma när man äter antibiotika?

Jag har fruktansvärt ont i halsen och är kanon hes. Ringde vårdguiden och de råde mig att uppsöka läkare men misstanken att de är halsfluss.

Men de är ju röda dagarnu så de blir ju inte förns på tisdag...
    Jag bara undrar om de nu är halsfluss, så får man ju medicin mot de. måste jag sluta amma då?

Min son är 6 månader, så de känns skit svårt att ta upp amningen igen om jag måste lägg av. Vilket jag absolut inte vill!! Han äter gröt till frukost och middag sen blir de lunch mitt på dagen... Men jag ammar där imellan och på natten..

vad tror ni?
    /en lessen mamma!

• Svar på tråden Måste man sluta amma när man äter antibiotika?
  • AnnaGBG

Du kan ju säkert få penicillin som inte påverkar barnet, så sluta behöver du nog inte.

• krypsyl

Nä, det tror jag inte att du behöver. Jag fick penicillin på bb och det var ingen som sa nåt om amningen då. Bebisen kan bli lite konstig i magen tror jag dock.

• Skusan

Det finns ju penicillin/antibiotikum man kan äta medans man ammar. Det man brukar få vid halsfluss, Kåvepenin, går bra enligt fass att äta.

Fenoximetylpenicillin passerar över i modersmjölk, men risk för påverkan på barnet synes osannolik med terapeutiska doser.  www.fass.se

• Maadde

Tack så mycket!!! Ni stillade min oro

• HumDis

Om du misstänker halsfluss bör du inte vänta med att gå till läkaren tills på tisdag. Har ni egen jourmottagning? Streptokocker är inget man skall leka med.

/ HumDis
  • solen13

Ofta har man ju feber i samband med halsfluss. Har du feber så ska du definitivt till läkare i dag men annars kan du vänta tills tisdag. Tänk på att inte pussa så mkt på ditt barn.

• Lilla Prussiluskan

Jag fick ta penicillin fast jag helammade, finns penicillin som inte går över i mjölken...

• norpansnorpan

Jag låg inne för livmoderinflammation när min dotter var knappt 2 veckor. Fick antibiotika/penicillin både intravenöst och i tablettform i 10 dagar och ammade henne helt under tiden.
    Det går ju över i modersmjölken, men det enda vi märkte på Maja var att hon fick grönaktigt bajs.

• ViHi

Efter att jag fick min son med snitt fick jag återkommande infektioner i såret så jag fick ta antibiotika ca 7 ggr på 6 månader och ammade hela tiden

Svar på tråden Måste man sluta amma när man äter antibiotika?