• Cashew

garderobsblomma som blommar?

Jag har en garderobsblomma hemma som har fått något som liknar en blomma. Har aldrig sett detta tidigare på denna växt därför undrar jag om det är någon som vet om man kan producera en ny blomma av den?

Ska man tänka på något särskilt då den blommar eller är det bara att sköta som vanligt?
    Kommer blomman att vissna efter ett tag?

har försökt söka på nätet om detta men hittar ingen bra sida. Någon som vet någon sida där man kan läsa om detta?

• Svar på tråden garderobsblomma som blommar?
  • Tigerunge

Har också haft en sådan, men den blommade aldrig ut ordentligt utan vissnade ned innan. Jag frågade en granne som har blomsterhandel och han sa att man skulle sköta den som vanligt.
    Jag tyckte nästan den var lite äcklig blomstängeln alltså.

• Cashew

Hur vet man om den blommat ut helt?
    Tycker också den ser äcklig ut men jag börjar vänja mig

• isisisis

Jag sköter växter i mitt yrke! Och jag klipper bort blommorna om de blommar.

• isisisis

Ofta när tropiska växter blommar är det för at de inte mår bra!Det är sista dödsrycket och ett tydligt bevis för at de inte trivs! Då signalerar de med en blomma som doftar sagolikt gottför att de vill reproducera sig!
    Det är bladverket som ska vara snyggt när det är gröna växter som gäller.
    Och vi köper specialnäring som är anpassat för att växterna INTE ska blomma!

• Cashew

okej, jag trodde tvärtom att den mådde prima och att det var därför den blommar. där ser man.

• linda87

en del blommor blommar ju endast efter att de har fått torka ut....

dödade nästan två sain paulas i mitt kök hehe sloka som fan *S* sen börja de blomma nån vecka efter att de fick vatten *S* lite kul :-P

• Heleri

Min garderobsblomma blommade förra året, och bladverket har sett lika fint ut hela tiden

• Mausiii

Min zamiakalla (garderrobsblomma) mår utmärkt och den blommar varje år vid samma tidpunkt. En blygsam, kort fulsöt liten grön kalla. Har haft den i 6 år nu och den blir bara större och större...

• Mausiii

linda 87

När jag var liten älskade jag saint paulior. När jag var 10 år skrev jag till och med till icakurirens blomexpert och undrade hur man skulle få dem att blomma bättre. Svaret jag fick var att vattna dem sparsamt med några droppar i veckan och när det bildades knopp skulle man börja vattna dem normalt. Jisses, vad alla mina saint pauior började blomma...

• Lotlas

Min har också blomma! Jag trodde först att det var en ny stängel som var på väg, men det var det ju inte... För mig får den gärna vara, har aldrig sett det förut! Bladverket är fint och den får vatten regelbundet, så jag tror att den mår bra. Möjligtvis skulle den behöva en större kruka.

• Mausiii

Cashew
    Den har hållit rätt länge. Har inte tänkt på det direkt, men några veckor i alla fall.

Svar på tråden garderobsblomma som blommar?