• anlo

Hjälp vit chokladmoussetårta

Jag har gjort en tårta från Rosendals kokbok. Botten mandelmassa och ägg. Fyllning vispad grädde vitchoklad och ägg. Det står att den ska varta i frys ett partimmar för att tas fram 40 min innan servering. Jag frös in den i går kväll så den är absolut djupfryst. Ska jag då ta ut den tidigare eller räcker 40 min. Orolig att den kommer vara stenhård annars.

Nästa fråga ska göra en hallonssås till enligt receptet mixa djupfrysta hallon blanda med vispad grädde. Kan jag göra den några timmar innan eller blir det bäst att göra den när den ska serveras?

Snabbt svar önskas ska iväg på knytisen halv sex.

• Svar på tråden Hjälp vit chokladmoussetårta
  • Kea82

Det räcker nog gott å väl med 40 min, det är inte bra om den tinar alldeles för mkt heller, då kommer den bli alldeles för smält!
    Gör grädden så sent det går innan du ska iväg, risken finns att den kanske skär sig efter ett tag, så att hallonen hamnar mera på botten. Blir det så är det ju bara att handvispa upp det en liten stund innan servering!

Lycka till, trevlig Valborg!

• anlo

Tack!!!! Jag tror jag vispar grädden och mixar bären och tar med för sig och blandar ihop det när jag kommer dit.

Ha så kul ikväll

• Kea82

Det var en bra lösning! Hoppas det blir gott!

• anlo

Det blev kanongott och mäktigt. En riktigt kaloribomb.

• SvenskEngelsk

Har du recept att dela med dig????

Smarrigt värre lät det

• elma

vill oxå veta, blir dösugen!

• anlo

Kaloribomben
    vit chokladmoussetårta
    Kaka
    400 g mandelmassa
    4 ägg
    4 msk kakao
    rivet skal en apelsin

riv mandelmassa och apelsinskal blanda med ägg och kakao. 23 cm form med löstagbar botten grädda 175 grader 20 min

Fyllning
    300 g vit choklad
    6 dl vispgrädde
    4 äggulor

smält chokladen i vattenbad låt svalna men rör hela tiden
    vispa grädden och blanda ner i den avsvalnade chokladen. Rör ner en ägggula ett i taget.Häll på fyllningen i formen och ställ den i frysen i några timmar. ta fram 40 min innan servering

Hallonsås
    vispa 1-2 dl grädde
    mixa 250 g frysta hallon

blanda till god konsistens, ev socker

Supergod!!! Från Rosendals Trädgårdscafe

Svar på tråden Hjälp vit chokladmoussetårta