Hästveda marknad i Skåne??
Har du varit där? Jag funderar på att åka dit i sommar bara för att få se hur hästarna på marknaden ser ut, om det verkligen ÄR så hemskt som det sägs. Och ta lite kort på dem såklart om så vore fallet...
Har du varit där? Jag funderar på att åka dit i sommar bara för att få se hur hästarna på marknaden ser ut, om det verkligen ÄR så hemskt som det sägs. Och ta lite kort på dem såklart om så vore fallet...
finns den fortfarande???
sjöbos hästmarknad las ju ner för ett x antal år sen. konstigt om den i hästveda skulle finnas...???!!
jo tyvärr http://www.hastvedamarknad.se/
vadå??? e d sant??? får de fortfarande lov att ha såna förbannade marknader??? illa. ja åk dit och kolla och starta en tråd om det sen så vi/jag får veta hur det var där!!!
ja det kan jag göra. har tänkt o ta kort o starta en namninsamling brev, för att få bort djuren därifrån (är ju tydligen oxå smådjur där). Och sen skicka den till deras kommun. Ihop med bilderna, för att få större IMPACT. (eller vad det heter)
Föresten, om ngn är intresserad av att få en kopia av namninsamlingen för att skriva på o sen skicka tbx till mig, kan ju ni skicka hemadressen till min mail. Bara en liten idé. Ska skicka en till alla mina kompisar iaf.
Vi har själv sålt höns på marknaden där........ vet inte hur det har varit tidigare men nu verkar det rätt så bra ordnat.. med vatten å så... sen är det väl inte lämpligt att djuren står där mitt på dagen... i brännande solsken... så det kunde dom ju kanske göra nåt åt.. eftersom alla ägare/hästhandlare inte verkar fatta det själv....
sen har du linderöds hästauktion i september varje år... typ 100 st brukar det vara...
Vi har en granne som säljer hästar där...... förr var det mycket mer 'taniga' rädda hästar..
dom kollas upp nu... det går folk där från kommunen + vet... sen är det ju vissa av dom större hästhandlarna som kanske är lite snabba med 'rapp' om inte hästen gör som han vill.. det säljs nog inte så mycket hästar där... det är mest uppvisning av hästarna som handlarna har... sen köper dom sins emellan... men vanvård har jag inte sett...
Dessa regler för hästmarknaden hittade jag på deras hemsida.
Hästveda Marknad är en av de sista marknaderna i Sverige
som kan erbjuda en gammaldags djurmarknad.
Men då måste du vara morgonpigg, redan klockan 06.00 på torsdagen börjar kommersen.
Det är inte tillåtet att medföra nötkreatur och övriga klövdjur samt ormar, spindlar och ödlor.
Hästar får inte vara skodda.
Veterinär, djurskyddsinspektör och marknadspersonal ser till att djuren mår bra.
Tillgång till foder och färskt vatten finns naturligtvis att tillgå.
Håll er på rätt sida om avspärrningarna och håll koll på era barn för att undvika olyckor.
Så länge vererinär säger att hästar och andra gdjur mår bra så har jag inga problem med det.