• blomman10

placenta accreta nån?

Hej!
    Nån där ute med erfarenhet av placenta accreta?
    Det är ju ovanligt men jag drabbades, moderkakan ville inte lossna och jag fick störtblödningar förlorade hela min blod mängd (5,3liter)jag är glad att jag lever.
    Har du/ni vågat skaffa fler barn?

blomman

• Svar på tråden placenta accreta nån?
  • blomman10

Är jag verkligen ensam på detta forum med placenta accreta dvs att moderkakan växer för djupt i in livmoderväggen och därmed har svårt att lossna.
    Detta leder ofta tll störtblödningar vilkrt drabbade mig.
    Skriv en rad om du är drabbad eller vet nån!

• linda87

min mamma var väl med om något liknande på 70 talet när mina tvillingsyskon föddes. flera månader efter födseln kom mamma in till sjukan och störtblödde hon förlora oxå massor blod och hennes hjärta stanna (de fick ju igång det igen, jag är ju här idag ). Men det var för läkarna slarvat/inte var lika nogranna med att kolla om allt kommit ut...

• Nassegrisen

Hej-hej,

På mig satt moderkakan så hårt fast att de drog av navelsträngen. Man opererade bort moderkakan, men jag blödde nästan inget ändå. Endast ca 3 dl. HAr inte fått fler barn, sonen är bara 7 månader.

• skruttis77

Hej, jag har ingen egen erfarenhet så det kanske är dumt av mig att svara.

Men iallafall så hade jag en bekant för några år sedan som fick sitt första barn, allt förlöpte normalt till efter barnet var ute då började hon blöda onormalt mkt. Moderkakan ville inte lossa.

Hon hade fått reda på att hon skulle få ngn slags spruta vid nästa barn så att detta inte skulle inträffa igen.

Denna kvinna fick ett barn till och samma sak hände, hon fördes till operation och blödde kraftigt tror tom hon fick ligga på IVA en tid efteråt.

Vet ej om det är samma sak som du har drabbats av, men jag kommer ihåg att hon berättade det här. ( det här var ngr år sedan, innan jag själv fick barn och då förstår man ju inte så mkt av den här förlossningsvärlden)

Du kanske inte blev nå klokare av mitt luddiga inlägg.

• c1ssi

Hej...

Min moderkaka ville inte lossna. Jag fick två sprutor som skulle hjälpa men det gjorde det inte. Det var mycket viskande mellan barnmorska och undersköterska, till slut så fick jag veta att jag förlorat ganska mycket blod ca 3 liter och fick operera ut moderkakan.

Jag frågade senare om det fanns risk för detta vid nästa förlossning men det sa dom att det inte var, så jag hoppas att det stämmer.

• Ascott

Hej.

Jag fick också operera bort moderkakan för att den inte lossnade. Förlorade 2,5 liter blod.
    Det var ingen som sa något om att det kunde bli så här igen vid en eventuell ny förlossning.
    Men jag ska inte ha fler barn ändå.

Svar på tråden placenta accreta nån?