• Älvan

Hur hoppade man TWIST?????

Jag hoppade jättemycket Twist när jag gick i mellanstadiet och tänkte nu lära min dotter hur man gjorde för hon har aldrig sett det
    Men jag kommer inte ihåg...... Visst fanns det olika nivåer och men skulle hoppa på ett visst sätt?
    Om det är någon som kommer ihåg SNÄLLA skriv här

• Svar på tråden Hur hoppade man TWIST?????
  • Chili

sida sida mitten över på sida sida ut , en ramsa jag får i huvet... är du med?

• Älvan

Ja Man skulle snurra också och hoppa in i mitten igen.

Tack

• AnniaB

Twist hade jag helt glömt bort. Det sysslade jag ju också med. Vilken bra träning detvar Skulle man inte snurra in sig i bandet också och hoppa ur?

Jag lekte också en hopprepslek där man skulle göra olika hopp och "konster" beroende på vilken siffra man var på(?) På tio skulle man göra en sak, nio en annan. Kommer någon ihåg denna och har någon reglerna?

• Pysse

Nu hoppade jag ju twist i början på 70-talet i Skåne och vi kanske hade helt andra regler. Men man skulle vara 4 personer - två som höll i och två som hoppade. Man började med att ha gummibandet på fötterna - sedan knäna, midjan och halsen. Den som hoppade skulle hoppa jämfota på snöret och sedan göra två sidohopp. Vad jag minns så fixade jag och min kompis att hoppa jämfota på halsnivå - hur nu det gick till.

• AnniaB

Pysse: Tvingade ni småbarn att stå med bandet? Det gjorde vi kan jag ärligt erkänna och högt kunde vi ju hoppa då

Skulle man inte hoppa på bandet också, eller är det mina reviderade regler, jag hoppade ju på 90-talet

• krakel

oj ja det va ju kul... tror vi hoppas så att 2 stod då i värsta fall tog man 1 och lyckstolpen hehe så hoppade man 3 studs brevis sen över första snodden sen i mitten och sen nästa tråd sen hoppa direkt över till första och sen utan för... och hoppas man kom över....

sen upprepa man hela vägen fotknölarna knävecken höft midja underarmarna halsen och sen armar upp och sträck

sen när man hoppat hela vägen gjorde man samma sak fast 2 studs... hela vägen och sen sist med 1 studs....

lite rörig förklaring men i alla fall kul va det

• NoomiNoomi

Åh kommer ihåg vad twist är men inte hur man gör

• AnniaB

Hoppar ungar twist och hopprep idag, eller är vi hopplöst sentimentala? Min tjej är ju rätt liten än, men jag minns att vi hoppade upp till sexan. I sjuan tog det däremot stopp.

• LadyJo

KOmmer ihåg precis, men hur förklarar man det här..?
    Det fanns ju både en gammal och ny variant. I den gamla var det ju sida, sida, mitten utanför, ända upp till "4:an" I den nya skulle man hoppa på banden, en fot på vardera band, på både 1:an och 2:an. Äsch det går ju inte att förklara hur!

• Älvan

Nostalgi
    Jag har inte sett att barnen i skola här hoppar Twist. Det är lite synd för det var jättekul.
    Jag ska prova i morgon men mina barn och se om något kommer tillbaka

Inte så troligt nu när man passerat 30-strecket

• Älvan

Släng.... Det var längesen man såg det

• Pysse

Jag tror jag måste rota fram lite gummiband och tvinga min femåriga son att hoppa med mig

• Gospojkar

Jag känner till två varianter på twist. På den ena var man två som stod så att gummibandet bildade en rektangel. Där hoppade man sida-sida-mitten-ut, eller gjorde egna serier. Den andra varianten var att ha twistet som en "fjäril" med fyra som stod, en i varje hörn och så var det ett kryss i mitten.

• Älvan

Ja, just det....4.
    Vad var krysset då? *Minns inte*

• Suss03

Vi hade olika "progrem" som vi hoppade. Det mest populära var "lilla journalen". - mitten över på ut. På sida sida ut. På på ut. Mitten över på ut. Sida över ut. Sen körde man olika höjder ettan-fotknölarna, tvåan- knäna, trean-låren, fyran - midjan o ibland körde vi armhåla o hals. Sen hade man två eller trestuds. Gjorde man fel (vi körde upp till tre fel) så fick man byta av o hålla.

Svar på tråden Hur hoppade man TWIST?????