• Bersson

Hur mycket potatis till gratäng för 30 st?

Ska ha fest för ett gäng och ska bjuda på kallskuret med potatisgratäng till. Men hur mycket potatis ska man beräkna till gratängerna? Någon som har ett bra recept?

• Svar på tråden Hur mycket potatis till gratäng för 30 st?
  • Dino78

Jag brukar använda 10-12 potatisar till en gratäng för 4 personer (beroende på storlek, men "normala" räknar jag med)...nu ä rjag rätt usel på att räkna...vad blir det? 80-90 potatisar?

• Cuthalion

1,5 kg ungefär tycker jag är lagom för 4 pers så runt 12 kg då . . .

• Dino78
    www.tasteline.com har förresten en funktion som gör att du kan skriva in antal så räöknar dom ut det åt dig! Det går visserligen bara upp till 20 portioner men sen är det ju bara gör en för 10 och plussa ihop!
    Skriv in potatisgratäng i sökfuntionen så får du fram massa olika recept!
  • Little Ms Chatterbox

En "normal" portion potatis är ca 100-150g, men vem vill ha en stor fest med gäster som inte har fått mat innan alla ens har tagit?! Om du har plats och tid att ta hand om rester ta ca 200g för varje. (barn äter mindre). Jag hade potatisgratäng till 12 pers för ett tag sen, vi hade en långpanna och en extra lite större form, men det var bara en portion taget av den extra.
    Ett litet tips, blanda inte olika sorter grädde, "äkta" och lättvarianter, det kan skära sig!

Svar på tråden Hur mycket potatis till gratäng för 30 st?