• Tualie

PC- tekniker eller supportansvarig. Lön?

Jag jobbar som Pc tekniker och supportansvarig. Står nu i startgroparna för löneförhandling med chefen och undrar om det finns fler därute som jobbar med liknade saker och vad ni har i lön? Vore bra så man vet lite mer om vad som är en marknadsmässig lön.

• Svar på tråden PC- tekniker eller supportansvarig. Lön?
  • Tualie

Oj.. skulle inte stå saker utan arbetsuppgifter.. så tokigt det kan bli ibland.

• Meli

jag jobbar med liknande, 22700:-/mån. Löneförhöjning kan man inte prata om längre :/

• Tualie

Beror kanske lite på med vart man bor och om man jobbar statligt/kommunalt eller privat. Företaget jag jobbar på ägs av en stiftelse. Jag har 24. 900 i lön och bor i Stockholm. Vet inte om Stockholm har högre löner eller så men jag tror att det spelar lite roll.

• Coppola

Min man är systemtekniker...(samma sak)???? och har 34000:- i månaden

• Sunshine78

Är det samma som nätverkstekniker?
    Isåfall tycker jag synd om brorsan ..han har inte så mkt!

• Tualie

Skillnaden mellan pc tekniker och systemtekniker är väl att en pc tekniker framför allt lagar dator och mjukvara medans en systemtekniker har hand även om servrar och nätverk.

• Meli

Tualie

Jo, i Sthlm har man högre lön, i alla fall inom vårt företag

• Poppet

Min erfarenhet är att jobb med support inte värderas lika högt varken bland kollegor eller chefer som tex arbete med servrar och nätverk. Har själv utbildat mig i två år på högskola och har ett antal certifikat inom IT, men har koncentrerat mig på arbete med support för att jag gillar kontakten med människor och inte bara arbetet med maskinerna. Jag har alltid hamnat på efterkälken lönemässigt, dels för att jag är lite mesig i förhandlingarna och dels för att jag arbetar med support vilket inte ansågs som lika "viktigt" (trots att jag har kompetens att arbeta även med nätverk och även hade samma titel; systemtekniker). Jag hade 22500:-/månad när jag arbetade medans mina manliga kollegor hade ända upp till 31 000:-/mån. Då hade jag i princip ensam hand om supporten på ett företag med ca 300 anställda samt en mängd andra uppgifter. Löneläget ser väl inte heller så ljust ut inom IT just nu som när konjunkturen är bra, men vi får hoppas att det snart rör på sig. Kan tillägga att jag jobbat i Stockholm... /Poppet

• Tualie

Poppet. Det är ju helt vansinnigt att du har så pass lägre lön än dina manliga kollegor. Är du med i något fack? Den finns en lag mot sådan orättvisa.

• Lolinondoda

Min man jobbar som serveradministratör/supporttekniker och tjänar 24800:-/månad, men enligt han bör hans lön vara några tusenlappar högre eftersom han är Microsoft-certificerad.

• jollyjumper

min sambo är nätverkstekniker och har hand om support

men han har bara en grundlön på 16 000 plus en bonus summa på 3000 kr om han inte är sjuk nån dag i månaden....

Jag börjar tycka att han skulle ha mer betalt eller vad tror ni?

• Poppet

Tualie: Jag blev så härligt behandlad att jag fick sparken i december förra året efter en omorganisation. Det hela skedde på ett vidrigt sätt och jag har varit knäckt i flera månader av detta. Tyvärr hade jag gått ur facket bara ett par månader innan för att spara lite pengar. Tänkte att "det händer inte mig nåt, jag är trygg på mitt jobb", men det visade sig att jag hade skapligt fel. Så tänk på det, tjejer o killar. Gå med i facket om ni inte redan är det. En annan kille som också blev helt överkörd och kickad tog hjälp av facket och stämde företaget (ett stort och välkänt) och han fick ett års lön eller nåt liknande... Nu pluggar jag till barnskötare. Mycket lägre lön och jobbigare men jag orkar inte med den där äckliga falska IT-världen mer.../Poppet

• Tualie

Jag är fackligt aktiv i SIF-klubben på vårat företag (vc ordf.) och vad jag hör här är helt otroligt Poppet. Samma med din kille Jolly Jumper. Det är ju inte klokt. Oavsett vad man tycker om fackföreningar så tror jag i grund och botten att det är bra att vara med i någon. Man har någon i ryggen då om såna här orättvisor händer. Samt som SIF har att man är inkomstförsäkrad.

Hade ungefär 30% mindre lön än mina kollegor förut. Men då gick jag upp till våran VD och slog näven i bordet och hotade med JÄMO (jämnställdsombudsmannen) och då fick jag en löne reglering som jag tyckte var helt ok. Det var det helt klart värt.

Svar på tråden PC- tekniker eller supportansvarig. Lön?