Har tyvärr också jobbiga erfarenheter i bagaget då min pappa är alkoholist. Han började som din sambo med att vara fullast på fester och alltid dricka lite mer än alla andra osv. Tyvärr utvecklas detta väldigt ofta till ett vardagsproblem också, min pappa "skåpsuper" och är väldigt opålitlig i perioder. Det kan gå långa perioder när han dricker "måttligt" för att sdan flippa ur och försvinna under en helg... Men utåt sett så är han en välanpassad medborgare med familj, hus, bra jobb osv.
Min mamma valde att stanna. I dag när jag är lite äldre (27 år) kan jag se lite annorlunda på det - hon har valt att stanna för att hon älskar honom och det är hennes val. Men under många år har jag burit på skuldkänslor och varit väldigt väldigt arg på mina föräldrar, på min pappa för att han dricker och på min mamma för att hon inte lämnat honom. Och jag är "bränd", jag bär på problem som grundar sig i detta, men jag älskar ju samtidigt mina föräldrar och vill att de ska vara lyckliga.
Det är ju ofta alkoholistens barns eviga "förbannelse" dvs, man oroar sig för alla andra och ser alltid till att alla andra har det bra medan man glömmer bort sig själv... Ständigt på sin vakt, tunga skuldkänslor...
Jag önskar inget barn den uppväxten MEN jag är glad att de har varandra idag. Om de hade skiljt sig när jag var liten hade det varit ok, men mina största skräck sedan jag var typ 20 år var att mamma skulle lämna pappa för vem skulle hålla koll på honom då...? Jag så klart. Så jag är faktiskt glad att hon stannade för annars hade jag inte kunnat leva, jag hade oroat mig till döds för honom...
Oj, det blev långt. Ville bara ge en bild av hur det är att växa upp med en alkoholist. Det är dags att din sambo söker hjälp om han inte klarar av att dra ner på spriten på egen hand. Jag säger inte att han måste bli nykterist, han kan nog klara av att hantera det men det är väldigt lätt att gå över gränsen när man har "alkoholist-genen" i sig. Jag har själv haft problem med att sluta dricka när jag festat och det har hänst att jag druckigt för mycket och haft svår ångest p g a detta. Nu är jag ju gravid så jag dricker inte men jag kommer i resten av mitt liv ha ett skevt förhållande till alkohol och alltid behöva vara på min vakt.
Lycka till och prata med din sambo om hjälp. Han kanske inte vill ta emot det men ge inte upp! Ta kontakt med anhöriggrupper och sök information. Ta problemet på allvar.
Kram