• norrlandsbon

Vilken sorts febertermometer är att rekomendera?

Vi funderar på att inhandla en febertermometer för att kunna se om vårt kommande barn håller rätt temperaur. Ni som redan har barn, har ni tips på vilken sorts termometer som är att rekomendera? Öron, mun, stjärt -termometer? Hur ofta kollar ni era barns temp? Bör man kolla lite nu och då, även om man inte misstänker att barnet inte håller rätt temp?

• Svar på tråden Vilken sorts febertermometer är att rekomendera?
  • mamma till emma

Vi har en Braun örontermometer. Den är jättebra! Visar svar på 2-3 sekunder. Digital. den va ganska dyr. vi fick den men jag tror den kostade cirka 500kr. Men.. alla i familjen kan ju använda den och den känns pålitlig!

• Miatanten

Fast örontermometer är INTE bra till spädbarn.
    Dom har för trånga örongångar och resultatet går inte att lita på!! Det har vi själva varit med om tyvärr...
    Köpte själv en sån från Braun men rekommenderar en vanlig rumptermometer i början istället..

• guldplutt

har också hört att det är rumpan som gäller för små barn. lite jobbigt att få dem att ligga stilla, men vi skaffade en sån iaf efter rekommendationer från BVC.

• 1985

Håller också med om att rumpan är bäst.
    Dessutom är det bara där du får den exakta temperaturen.
    Munnen och öronen får man alltid lägga på lite eftersom att det inte visar exakt. (Kommer inte ihåg hur mycket)

• Miatanten

1985: Så är det ja!
    När Theodor hade feber använde vi örontermometern och fick olika resultat hela tiden. Även olika resultat när vi tog på båda öronen efter varann...
    Visade mellan 38-39,5 grader..
    Tredje dagen åkte vi till akuten efter att läkaren på sjukvårdsupplysningen sa att vi inte kunde lita på den temperaturen eftersom Theo bara var några månader!
    Väl på akuten visade rumptermometern nästan 42 grader..
    Vi hade alltså haft en 3-månaders bebis med 42 graders feber hemma i 3 dagar! Kunde gått illa..

• 1985

Miatanten: Usch, men vilken tur att han klarade sej då.
    Mm, har alltid hört att man ska ta i rumpen för att va på den säkra sidan

• mamma till emma

vi köpte den termometer som var bäst enligt nån undersökning i svd eller dn. den funkar jättebra för oss. Rumptermometer är säkert oxå väldigt säkert men vår emma skulle aldrig klara att ligga stilla så länge:)

• Svimpe

Vi har en panntermometer, köpt på clasohlsson. Den funkade jättebra nu när lillen hade feber och var sjuk. Väldigt lätt att använda och ger tillförlitligt mätvärde.

När du köper termometern kolla barnets temp några gånger, både för att träna på att ta tempen och för att se hurdan normaltemperatur ditt barn har.

Sen behöver man bara kolla om man misstänker att barnet har feber. Jag tycker att alla tekniska hjälpmedel är bra men man skall lita mest på sin egen bedömningsförmåga. Hur verkar barnet.

Om man skall känna på barnets panna och se om det är varmt, använd insidan på underarmen aldrig handen då den ofta är kallare och då verkar barnets panna varmare än vad den är.

• väntar o längtar

Vi har den digitala rumptermometern som är lite dyrare från Apoteket - runt 179 kr vill jag minnas. De har en som är billigare men den tar längre tid på sig att få fram ett resultat och det är en evighet nog att vänta i de sekunder som vår tar...

• Jessica24

Vi tänkte först köpa en termometer till örat till vår lille son, men på Barnaukten sa dom att det inte är så bra till riktigt små barn.
    Utan att man istället bör sattsa på en som man kan ha i rumpan.

Nu har vi köpt en som fungerar både under tungan, armhålan och i rumpan.

/Jessica24

• Snölykta

läkaren på BVC rekommenderade ändtarmstermometern. jag själv litar oxo mer på den än på armhåls å muntermometer.

ja det e ju bra att kolla tempen lite då å då för att få reda på vad som e barnets normala temp den när han/hon e frisk för att veta när hon/han e sjuk.

• sugarbaby

vi använder också digital rump-termometer. Den är snabb och bra. känns pålitlig. Vi går efter känsla och kollar endast Olivers temp ifall han verkar må dåligt/ha feber.

Lycka till med köpet!

• Jennie Brunflo

Vi har den digitala rumptermometern från Apoteket.

Skulle jag köpa en idag skulle jag köpa den som är böjlig.

Jag skulle inte köpa en öron eller panntermometer till ett spädbarn. De är inte alls tillförlitliga.

• snowflake

panntermometern är jättebra, men det gäller att mäta varje dag så man vet de normala temp-intervallen

• norrlandsbon

Tack för alla snälla tips!

• Lilja84

Vi köpte en termometer som ser ut som en napp , den funkar bra , men vi har användt den 1-2 gånger  åt dottern pga sjukdomsbrist  (hon är 2 år)
    Kostade nån hundrig

• De små

V har en rektaltermometer, har hört att det är bäst till barn. Vi har en örontermometer som vi försökt använda, men den visar aldrig rätt så vi använder inte den på vår lilla.

Endast 39 dagar kvar till BF
Svar på tråden Vilken sorts febertermometer är att rekomendera?