• Tina83

Farligt med linfrön??

häde det i en diskussionstråd. blir lite orolig, hon sa att det kunde innehlålla cyanid eller nåt sånt.

jag äter linfrö rätt mycket, till fil mm.

nån som vet nåt om det?

• Svar på tråden Farligt med linfrön??
  • MelkersonsMamma

Linfrön farligt?? Va? Nej det kan jag inte tro! Det är ju värsta hälsokosten. Önskar jag åt mer av det, men det blir mest en sked i smeten när jag bakar bröd - vilket inte är så himla ofta..

• Sanna73

Aldrig hört att det skall vara farligt. Min bm rekomenderade det när jag började med järntabletter, för att undvika obehagliga mageffekter.

• Tina83

tack o lov, man blir ju fundersam...

jag har ätit det länge, jättebra för magen o om man har problem med halsbränna eller magkatarr. Tips!

• Tina83

jag har ätit det länge, jättebra för magen o om man har problem med halsbränna eller magkatarr. Tips!

• Tina83

• Slumraren

Sök på linfrön och cyanid på google så får du fram lite information. Det är förstås svårt att avgöra vilka sidor som använder sig av tillförlitliga källor, men av min snabbsökning förstod jag följande: Ja, linfrön innehåller två typer av cyanider i mycket små mängder, men ingen avråds från att äta dem. Är man orolig så är hela linfrön bättre än linfrökross, men varför vet jag inte

Själv tänker jag fortsätta äta en liten näve hela linfrön till yoghurten. Det är knappast farligt om man inte äter jättelika mängder.

• lata kocken Johanna

som sagt - linfrön innehåller cyanider

MEN det är små mängder, och med tanke på hur mkt (eller snarare lite) man äter så är det inte ngn fara - och det är bara krossade/malda/olja som är ngn som helst fara
    (I det fall som är känt i sverige var det en kvinna som åt 1½dl krossade linfrön per dag)

lite info (taget från flera ställen - bla boken den självläkande människan och slv.se)

Linfrön innehåller två olika cyanogena glykosider (sockerföreningar med cyanid), linustatin and neolinustatin, och linfröna måste krossas eller malas för att dessa ska frigöras. Då frigörs även ett enzym som katalyserar nedbrytningen av dessa cyanogena glycosider till sockerarter, ketoner och vätecyanid. Det sista är flyktigt och avgår snabbt. Till exempel anses linfröresterna efter pressning av linfröolja vara utmärkt föda för boskap.

Många andra växter - som till exempel vete och korn - innehåller också små mängder av olika cyanoföreningar och därför har kroppen också en förmåga att avgifta små mängder med hjälp av svavelgrupper från aminosyror. Man kan därför enbart få någon form av toxisk reaktion vid allvarlig proteinbrist och de då två vanligaste symtomen är då struma eller diabetes.

Livsmedelsverket refererade till ett känt fall av förgiftning med vätecyanid och i det fallet hade kvinnan konsumerat 10 msk krossade linfrön om dagen. Amerikanska experter och forskare rekommenderar en del upp till 6 msk nymalda linfrön om dagen (som en del av terapin mot cancer). Men man kan utan problem äta 2-3 msk nymalda linfrön om dagen. Det är inte heller några problem att inta 1-2 tsk kallpressad linfröolja om dagen utan tvärtom är det att rekommendera.

• lata kocken Johanna

joo glömde ju

bittermandel och krossade linfrön är ju inget som man bör ge till små barn eftersom de har en lägre tröskel för förgiftning än vuxna

och det som händer i kroppen när man får i sig cyanid är att syretransporten i kroppen inte fungerar som den ska

men fördelarna överväger så äter man några (under 6 iallafall) matskedar om dagen så är det luuuuuuuuuugnt

• Fru Söderlund

Barnmorskan rekomenderade linfrön pga förstoppning så jag kan inte tänka mig att det ska vara ngn fara!

• Tina83

jag äter mest krossade linfrön, eftersom hela linfrön åker genom kroppen utan att kroppen kunnat ta upp nånting från dem.

• Slumraren

... fast å andra sidan har jag hört att vissa rekommenderar hela linfrön eftersom hela linfrön ändå "gör jobbet" om man äter dem för att hålla magen i trim.

• Sanna73

Jag äter hela linfrön just för att hålla magen igång. De gör sitt jobb, smörjer systemet

• Tina83

ja, jag äter också hela infrön, då det e som olja för magwn. hela linfrön får ett oljigt hölje omkring sig när det mixas med något blött/fuktigt

men jag menar att man får i sig det nyttiga i krossade, o inte i hela. men hela är minst lika bra!

Svar på tråden Farligt med linfrön??