• jennyp

Mjölkstockning - Hur länge???

Är inne på 3:e dagen med mjölkstockning i ena bröstet. Febern har lagt sig men ont gör det o svullet o knöligt. Har pratat m amningsmottagningen som bara kan ge samma tips om igen, dvs värmedyna, duscha, amma alltid från det bröstet först, töm bröstet ordentligt etc etc men inget verkar hjälpa. Någon som också haft svårt att bli av med stockningen o när blev ni slutligen av med den o hur????
    Så tacksam för svar!!

• Svar på tråden Mjölkstockning - Hur länge???
  • kixan

Jag fick veta nyligen att om man får en stockning som inte försvinner inom några dagar så har det liksom blivit "ärrvävnad" (finns ett bättre ord, men jag kommer inte på det nu). För mig var det ömt och knöligt i ungefär 1½-2 veckor, sen försvann den äntligen!

• ullis79

Jag hade jätteont av mjölkstockningen... gör ju såååå ont ju!!
    Vet vad du går igenom!!
    Jag tog varm dusch å masserade ut knölarna som bara den!
    Gör asont i början, jag vet. Men fortsätt så blir det bättre efter en stund.
    Tyvärr verkar det inte finnas en mirakelkur..
    Jag hade mjölkstockning i ca 3 v. innan det gav med sig!
    Fick oxå en massa tips men jag masserade bara.
    Mjölken å brösten ska ju stabilisera sig vid ca 2 mån så förhoppningsvis blir det bättre då!

lycka till!!

• Kattmamma

Hej!

Be att få låna en elektrisk bröstpump från BVC samt hormonspray för bättre utdrivningsreflex samt heta duschar/bastu och massera samtidigt som bebben äter eller att du pumpar tomt. Det brukar till sist släppa när man pumpar.

• Helen72a

du har säker hört det förrut.... men... att byta amnings ställning var ett tips som jag fickk.... om du sitter o ammar... prova o ligg.... lägg barnet tvärs om i knät(liksom uner armen)..... stå på alla fyra över barnet o amma..... man känner sej skit löjlig... men va gör man inte för att det ska försvinna

det e ju bra o pumpa ut.. MEN.... barnet är bästa hjälpen.... amma OFTA

LYCKA TILL

• Tabby

Vitkålskompress hjälpte mig inom 1 dygn. Prova det. Sök här på forumet så får du upp en del.

• jennyp

Tack alla snälla människor för hjälp o tips! Har varit på amningsmottagningen idag och fått bröstet masserat (oj vad det sprutade mjölk....) så nu ska det väl släppa!
    kram
    Jenny

• nenababe

Hmm.. detta kan låta lite tokigt... Men har du en dildo så låt den vibbrera över bröstet. Värm först med en värmedyna. Den har en massa bra användningsområden en sån =)
    Vi hade en vibbrerande massageapprat (ingen dildo) med värme o det fungerade toppen! Knölarna lättade mer o mer. Jag hade mjölkstockning 3 ggr på 2 veckor. Så det va underbarn med den apparaten!
    Sen sov jag med den i ca 3 timmar varje natt.

• nattuggla

Jag kavlade vitlök och lade i BH:n över natten, detta har fått alla mina tre mjölkstockningar att ge med sig efter en dag:)

Svar på tråden Mjölkstockning - Hur länge???