Vi ska till Hurghada
Någon som varit där och har några bra erfarenheter att dela med sig av?
Vet att man lätt blir magsjuk och så men vi är mycket resvana och har varit i Afrika förut (Gambia).
Tips på trevliga utflykter eller bra barer eller så?
Någon som varit där och har några bra erfarenheter att dela med sig av?
Vet att man lätt blir magsjuk och så men vi är mycket resvana och har varit i Afrika förut (Gambia).
Tips på trevliga utflykter eller bra barer eller så?
Allt är dyrare för turister. Tror att taxibussarna kostar 3 pund, eller 2, men de förker ta 10 eller med....
Lär dig de viktigaste orden på arabiska, så blir allting billigare, kommer inte ihåg så mycket, men
LA=nej
CHOKRAN=tack
säger man nej, direkt på arabiska, så slutar de där jobbiga föräljarna med att sluta dra in en i affärerna.
Om ni får hjälp av någon för att hitta något ni ska köpa, räkna med att det riktiga priset är en tredjedel, för han som hjälper till kommer också få pengar bakom din rygg.
Utflykter, Jeepsafari, kul.
Kairo, med pyramiderna=det mest spännande jag varit med om, ett måste.
luxor=spännande
Båtutflykterna är vackra.
kram
Vi var där i januari i år, det var ett toppen trevligt ställe. Men vissa försäljare var väldigt påflugna, det är bara att gå förbi och inte titta på dem. Guld och sånt är bra mycket billigare än hemma, alkohol är svårt att få tag på, men det går om man vet vart...vi vet
Se till att inte ha ett hotell mitt inne i centrum...bo gärna en bit utanför.
Vi blev inte magsjuka som tur var....det var vanligare för några år sedan. Standarden där nere har blivit bättre eftersom det reser mer turister dit nu.
Utflykter jag kan rekommendera är att åka till Kairo och pyramiderna, men ta inte en dags trippen, nästan hela dagen (10 timmar enkel väg med buss, 4 timmar att se sig omkring) går åt till att sitta på en buss. Mycket bättre att ta 2-dagars, inte lika jobbigt!!
Luxor är också värt ett besök....
Det finns mycket att se och göra, så välj det ni tycker att ni har tid med.
Om ni pratar med ortsbefolkningen...gärna någon som jobbar i en liten butik, så kan de ordna billiga utflyter till er. De fixar allt till ett billigare pris, och de följer oftast alltid med själva!
Ha en trevlig resa, om du vill veta mer hör gärna av dig!
Hurghada mmm det var vår första resa till Egypten 2002 efter det har det blivit 4 resor till. Håller med om att Luxor är ett måste Kairo likaså om ni har tid. Det tar en helvetisk tid att åka buss upp från H. Man måste sitta still i måååånga timmar. Så antingen Luxor eller Kairo om ni bara har en vecka på er. Om ni inte är dykfrälsta som undertecknad så rekommenderar jag starkt ett ta en båtfärd ut att snorkla. Det är som att simma i ett akvarium. Såg faktiskt min första haj på ett snorkelsafari en dag. Efter det blev det dykcert för mig. Min bild på mitt krypin är från en dyktur i södra Egypten.
När det gäller magsjukan så passa er för de inhemska egyptiska punden... Vidrigare sedlar får man leta efter. Enligt de guider/ egyptier/ svenskar som bor i Egypten som vi talat med så är pengarna den stora boven när det gäller turistmagsjukan. Så tvätta händerna efter ni betalat med punden. Våtservetter är en klassiker. Vi har följt det varje gång vi varit i Egpten och har aldrig haft problem med magsjuka. Ha en riktigt skön resa
Skulle precis säga exakt samma sak som Jonk ovan såg jag så det stämmer på pricken. Handhygien är A och O. Oftast därför folk blir sjuka. Vi hade med oss en ettåring och det var inga problem. Egyptierna älskar barn!
Jag skulle vilja föreslå en båtutflykt. Var i Sharm-el Sheikh förra året och gjorde en 9 timmar lång båtutflykt ut på Röda Havet, helt fantastiskt ! Båten stannade till vid ett par tillfällen så man kunde hoppa i vattnent och bada och snorkla. Tror att de har liknande båtutflykter i Hurghada. Har många tips och råd och erfarenheter från just Egypten, eftersom min man är därifrån och jag har själv bott där i 6 månader, så om du eller någon annan vill veta mer ( jag kan även en del arabiska ) delar jag gärna med mig. Ha en trevlig resa!
Bodde på ett jättebra hotell i Hurghada. Bussturen till Kairo och pyramiderna var jobbig men värt besväret (tror att det tog ca 8 h). Själva staden Hurghada var inte mycket att se. Agressiva försäljare vilket jag alltid tycker är jobbigt. Jag fick också intrycket av att kvinnor inte är lika viktiga som män. Vi hade "allt" på hotellet, affärer, perfekt bad & snorkling, restauranger och discon.
Vi ska åka dit den 18/10. Det är ramadan då vad jag förstår. Hur påverkar det?
Välj helt klart at bo i stan! Turistkomplexen utanför är vidriga! Jag vet inte om murarna och vakterna finns för att hålla turisterna på plats i lyxkomplexen eller för att hålla egytpierna utanför...
Tvätta händerna ofta!
Ramadan påverkar, vi missade Hatschepsuts tempel i Luxor eftersom de stängde en timme tidigare den dagen eftersom turistvakterna var hungriga. Tråkigt eftersom det var det som jag verkligen ville se. Å andra sidan var det så mycket helg när vi var i KAiro att det inte fanns mer än en försäljare vid pyramiderna. *ler* Utan tvärtom var det gott om lediga turistande egyptier under hela vårt Kairobesök.
JAg hade betydligt bättre guide i Luxor än i Kairo (var på Nilen-kryssning med temaresor) så jag var besviken på KAiroresan av den anledningen.
Var på Nilenkryssning + en vecka i Hurghada i somras. Skulle aldrig välja att bo i staden, då jag tycker hela behållningen med Hurghada är vattnet - stora fina pooler och fantastiska stränder. Resten av Hurghada ger jag inte mycket för. Gör vatten aktiviteter - snorkla, dyk, båtfärder osv. Jeepsafarin tyckte jag var ganska ointressant utom att man fick se öknen i solnedgången. Längre ökenfärder vore kul, jag var dock där på fel säsong (himla varmt) och längre dromedarritter är kul.
När man sett de andra sevärdheterna så är pyramiderna inte speciellt intressanta, ta dem först. Rekomenderar Hatchepsuts tempel, Abu Simbel, konungarnas dal och ev. ljud och ljusshow i t.ex. Philae. Nu har ni ju redan beställt er resa, men annars rekomenderar jag verkligen kryssningen för alla som är intresserade av historia och monument.