• Korpan

Staket/plank/stängsel

Hej på er!
    Det är så att vi vill sätta stängsel runt vår blivande tomt och undrar om någon vet bestämmelserna?
    Vi vill ha ett stängsel liknande Gunnebo, minst 120 com högt runt nästan hela tomten. (pga husdjur). Hur långt från tomtgränsen måste man vara? kan man sätta stängslet direkt på gränsen eller måste men hålla sig någon meter in?

Nästa undran är att vi vill ha ett plank mot sista sidan, det finns en lekpark där nämligen och för att få ner ljudnivån och för att inte få in småbarnsfingrar till hunden så vill vi ha ett plank. Där har jag hört talas om att det inte får överstiga si och så många meter bla bla bla måste flytta in 4,5 meter in på egna tomten osv osv...men gäller inte det bara mot angränsande tomter? Detta är ju en lekplats= allmän plats?

Vad tror ni, vad vet ni?
    Hjälp!

• Svar på tråden Staket/plank/stängsel
  • maddiz

Tror staketet inte får överstiga 1 meter för då måste man ha bygglov om jag inte har fattat fel nu då..resten vet jag inte.

• Superbruden

Så här står det i bygglovsbroschyren jag hittade här hemma! "Bygglov behövs inte alltid. Man får, utan bygglov, uppföra staket och plank. Planket får vara max 1,8 m högt och befinna sig max 3 m från huset. Staketet får sättas i tomtgränsen."

Ring Byggnadsnämnden i kommunen och fråga vad det är som gäller! Eftersom er tomt gränsar mot en lekplats, är det ju kommunen som är närmsta granne och då är det de som måste ge ok till att bygga ett plank! (tror jag iaf )

• Korpan

Jag vill bara påpeka att det verkar vara olika bestämmelser angående staket och stängsel. Staket får inte vara högre än 110 com pga att det stör grannens utsikt och stängsel hittar jag inget om, fast det finns att köpa i höjder upp till 180 cm...
    förvirrande! men jag får lov att ringa byggnadsnämnden! Det är bara så skönt att kunna planera lite så här innan man bestämt sig!

• anne h

det är olika regler för olika kommuner..
    Jag har staket som är 125 cm högt -på lägsta ställena, vissa är 150 cm (kuperad tomt).. Inget bygglov krävdes.

För att undvika barnfingrar inne hos hunden räcker väl att sätta ett plank som är lågt, typ samma som ert staket, om ni inte kan sätta upp högre på tomtgränsen?

• The Man

Ang planket. Varför inte "klaga" till kommunen och säga att ni har världens besvär med högt ljud, bollar som sparkas in från lekplatsen osv. Påtala att det borde vara kommunens sak att bygga ett plank på lekplatsen in mot er gård för att ni ska slippa besvären som lekplatsen åsamkar er!

• Korpan

The Man! jovisst! men vi bor inte där ännu ens! hahahaha! annars var det ju en ganska smart grejj som borde provas!

anne h, jo du har rätt, det verkar vara väldigt olika...kanske därför det är så svårt att hitta lagar och bestämmlser om detta? Och jo, visst räcker det med ett lägre plank, men det har mycket att göra med att få vara ifred också...du vet ju hur barn och hundar är..."åååå vad gullig...måste klappa" och tomten ska fungera som en slagt "tjuvfritt" för vovve. Därför vill jag inte att barnen ens ska kunna titta över kanten.
    Men, man får ju ta det som går och blir.

Svar på tråden Staket/plank/stängsel