• Jörgensen

Tips hur man kan klippa håret på barn??

Tips på hur man tex kan få dom att sitta still m.m

• Svar på tråden Tips hur man kan klippa håret på barn??
  • hampo

Visa en film , kanske, under tiden.

• Ems

gör det till en lek
    min dotter älskar att klippa håret.

• sagogryn

Vi sätter sonen framför TV:n och så klipper vi, oftast min man med en hårtrimmer. Fungerar bra.

Mutor kan kanske kan fungera beroende på ålder.

• lena ekman

Första gången, då var det snabbt klippt då satte jag Mirja framför tv:n i barnstolen och inväntade reklamavbrott för då satt hon som paralyserad. Nu mer så sitter hon i köket och då får ngt syskon distrahera henne.

• frech3

när jag klippte min son så tog jag det i badet får då sitter han mest stilla. men nu har han 17 mm på huvudet så nu slipper man att klippa

• Nana 24

Vi har alltid klippt sonen med trimmer här med, kan man välja längd och blir jätte fint (och praktiskt och går ganska fort...vilket är tacksamt.)
    Vi har faktiskt mutat sonen, han har fått choklad när han klipper håret, annars är det bara lördagar...men klipper sig gör han med mutor...
    Egentligen tycker jag väl att man ska kunna göra det ändå, men nöden har liksom ingen lag...men bra går det!

• jempa1973

Vi kör trimmern på Lucas, det tycker han är skönt. Ibland tar vi till saxen och då sätter vi honom i badrummet i sin stol, framför handfatet som är fyllt med vatten och leksaker. Det kanske inte blir de rakaste klippen, men det fungerar :)

• evita

oj... det där hade vi problem med... jag tyckte åxå att det där med trimmer var himls smart, ända till jag sa till oliver att han skulle få klippa håret med en trimmer... han blev HYSTERISK!!! kom senare på att han så grästrimmern framför sej... då skulle jag åxå bli hysterisk...

det gick inte att distrahera honom heller... så några gånger klippte jag honom när han sov!!! (helt sant)

sen var det så att han blev helt fixerad vid några såna där åkleksaker som man stoppar en 5:a eller 10:a i... och dom blev vår räddning... han tjatade rätt länge på att få åka dom och vi var stenhårda... "när man klippt håret hos frisören får man åka"... och till slut gav han med sej... han fick sitta i "väntstolen" och kolla ut genom fönstret, men han blev klippt i alla fall...

• MARIA99

Mitt tips är att låta någon annan klippa! Då har mina tjejer tyckt det var spännande & setat kvar =) Går till en vän som klipper dem.. Mina klippte sin lugg redan runt 6 månaders åldern..

• Christina76

Jag klipper alltid mina barn framför tvn. Ibland har jag klippt dottern i badet och då leker vi frisör och det funkar fint.
    Jag klipper andras barn också och dom sitter väldigt stilla mot om deras egna föräldrar skulle ens närma sig med en sax

• Josse

Hahaha måste berätta en nu rolig anekdot som hände mig när jag var 6 år ang hårklippning.
    Jag har en stora syster som är 9 år äldre än jag, hon bestämde sig i alla fall för att medans våra föräldrar var bortresta göra något med sin lillasyster,hon.....

(vad exakt jag ska kalla det vet jag inte men det finns lite olika alternativ, se nedan...)

1) avundsjuk på mitt otroligt långa tjocka hår (gick till midjan)
    2) ville testa på jobbet som frisörska
    3) bara ville djävlas med lillasyster.

...och klippte av allt hår med hjälp av mammas gamla gryta. Eftersom grytan var betydligt mycket större än mitt 6 åriga huvud så kan ni ju föreställa er synen med grytan vobblandes fram och tillbaka över hela huvudet hur den frisyren blev . Det blev väääldigt kort på sina ställen och mindre kort på andra ställen.
    Våra föräldrar blev naturligtvis bestörta för dom hade ju varit i Staterna och där köpt hem massvis med roliga annorlunda hårgrejer.

• Chanette

För oss fungerar det om hon sitter i mitt knä och ser spegeln. Men så enkelt är det inte riktigt....... det behövs även ett paket russin....

• MB2

När jag klippte min son som är 2,5 år så fick han äta en banan under tiden, jag klippte med trimmer, det gick snabbt å lätt.

• Ciccilionaa

Jag trodde inte att det skulle fungera på min då 12 mån kille... men vi gick in till en frisör och han satt mestadels som en ängel. Jag tror det var spännande och nytt. VIsst fick jag hålla i honom när det skulle klippas runt öronen. Han fick leka med lite hårklämmor och så.
    Med oss hade vi också hans kompis Emma m ma.
    Lycka till,
    C

• car

Antingen sitter han framför tv:n, men nu senast satt han och bläddrade i enbok, och jag läste samtidigt som jag klippte. Fungerade bra. Kan även prova att sätta barnet framför en spegel så att de ser vad du gör-det fungerade inte hos oss

• Caffreys

Klippte min dotter när hon badade men nu överlåter jag klippningen till en riktig frisör.

• Karlstadtös

Min son på 1,5 brukar bli klippt när han badar. Jag klipper lite här och lite där och det blir rätt bra! Lite tufft spretigt sådär Syns ej så väl att det är ojämt då han har lockigt och mycket hår.

• Hallonpaj

I nödfall får man klippa när de sover, eller lite då och då när man får chansen.

• Snorpan 1

Ett bra tips om man ska klippa luggen är att sätta en tejpremsa över luggen. Sedan är det bara att klippa i över eller underkant av tejpen. Det som är så bra är att om barnet inte kan sitta still så kan man ta en liten paus och ändå få det jämnt (hyfsat iaf ). Lycka till

Svar på tråden Tips hur man kan klippa håret på barn??