• Dalkulla74

Cykelsits med 5-punktsbälte finns det?

Hej!

Är på jakt efter en cykelsits men hittar ingen som känns tillräckligt bra. Hamax sitsar verkar bra men tycker att det verkar bökigt att dra över bältet över hjälmen på barnet. Känns som om jag gärna vill ha på hjälmen inne innan jag sätter dit honom i sitsen ute och då måste ju bältet vara lite löst om det ska gå över om jag fattat det rätt. Annars är ju alternativet att sätta på hjälmen efter det att han är fastspänd men det känns bökigare ändå.

Du som har en Hamax, skriv gärna och berätta vad du tycker om den, om det är bökigt med bältet eller om det funkar bra ändå.

Helst skulle jag vilja ha en sits där bältet gick att knäppa upp så man slipper böket över huvudet. Finns det någon sits där det är 5-punktsbälte?

• Svar på tråden Cykelsits med 5-punktsbälte finns det?
  • Gottegrisen

Jag tycker att det funkar bra, men hade som du säger varit ännu bättre med fempunktsbälte.

• väntar o längtar

Hamax nya cykelsits har bälte som inte träs på över huvudet. Kan inte förklara närmare då vi köpte den gamla modellen - Sleepy. Den nya heter Siesta.

• Dalkulla74

väntar o längtar: Åhh va bra det låter, det ska jag ta och kolla upp! Tack!

Fler som har erfarenheter och tips på cykelsitsar?

• Dalkulla74

Sökte i google på Hamax Siesta och hittade denna svenska sida:

www.mohlins.se/2006/visa_art.asp&tbl=4&m=4

Där finns Siestan men även en som heter Smiley (båda av tillverkaren Spectra, kanske Hamax bytt namn ). Siestan kan man luta så att barnet lättare kan sova då man cyklar men Smiley verkade vara likt fast utan den finessen och då några hundralappar billigare. Den stolen ska vi nog leta efter !

Svar på tråden Cykelsits med 5-punktsbälte finns det?