• Kikke

Flyga de 3 första månaderna?

Hur är det med flygningar? vi är bjudna på en fest utomlands (tar en evighet om vi ska köra dit), vad hade ni gjort? Till saken hör att jag är gravid igen, har haft 4 mf/ma ungefär runt 9 v och det är då vi ska på festen. Dels vet jag inte om jag kan åka för graviditens skull eller om jag kan åka för att det inte gått vägen denna gången heller. Ska förmodligen till läkaren den veckan festen är också, ingenting jag längtar efter precis.

Hjälp mig, vad ska jag göra?

Kikke

• Svar på tråden Flyga de 3 första månaderna?
  • sabia

hej Kikke:
    jag skulle inte åka, men det jag det. gör det som är bäst för. det är bara ni som kan bästämma bäst. kram å lycka till.

• Funderaren

Jag hade inte heller åkt. Överhuvudtaget skulle jag aldrig flyga under en graviditet. Tänk om det händer nåt på planet! Jag skulle inte vilja få missfall under en flygresa OM det nu blir mf.

Samma senare, tänk om bebisen bestämmer sig för att komma i v 24, då vill inte jag vara på ett plan!

Så nej, jag tycker inte att du ska åka, mest pga att du verkar osäker själv också..
    Stanna hemma och ta hand om dig själv och magen istället. En fest är trots allt bara en fest

Lycka till och stort lycka till med grav. Hoppas det går hela vägen den här gången!

• Kikke

Hej sabia och Funderaren!

Tack, nu känns det bättre. Det blir till att avboka festen omedelbums. Känner mig mycket lugnare över det nu.

Kikke

• Rolla

kikke..
    jag tycker att du har tagit rätt beslut o stannat hemma.
    Hoppas beben stannar denna gången.

• Sogo

Jag har flygit i alla mina graviditeter, vid olika tillfällen, sent som tidigt. Inget kan ju hända PÅ planet. Och att flygning skulle kunna orsaka ett missfall.......... Det är nog bara gammal hederlig skrock. MEN!!! Man ska själv känna efter hur man vill ha det. Det är ju ens Egen oro man ska ta hänsyn till. Man ska inte lyssna för mycket på andra!!

• Funderaren

Kikke:
    Va skönt att du känner att du nu tagit rätt beslut

Många lyckokramar!

Sogo,
    jo det kan väl visst hända nåt på planet! mf kan väl hända även när man flyger! Även en för tidig födsel kan väl hända när man flyger!
    Vet själv att det har hänt. En kvinna som var runt v 25 fick värkar när hon flög och innan de hann nödlanda så hade bebisen kommit ut. Skulle min bebis bestämma sig för att komma tidigare så vill ju inte jag befinna mig på ett plan i alla fall.
    Av den anledningen skulle jag aldrig flyga under en graviditet, inte för att jag tror att flygningen framkallar ett mf.

• loppis7

Jag antar att du redan har tagit ett beslut men jag har också haft 2 MA men trots det åkte jag utomlands nu när jag är gravid i v 11 visst var det jättejobbigt psykiskt men när vi väl var där kändes det jättebra o jag kunde vila. Men man ska göra som man själv känner .

• Funderaren

Ja jag har ju faktiskt inte sagt att jag tycker att alla ska strunta i att flyga när man är med barn. Jag sa att JAG skulle aldrig flyga gravid pga ovanstående. Och TS frågade ju om råd och har nu tagit ett beslut som känns bra för henne.

• lcg

Jag flög när jag var i 4:e månaden, inga problem.

• Sogo

När man får ett missfall så är det väldigt sällan som det kommer på stört. Man börjar småblöda och sedan efter någon dag så kommer missfallet, och det är klart att det skulle kunna börja blöda precis under själva flygningen men man hinner nog landa innan det blir jobbigt Såvida man inte flyger långflygning till AUstralien förstås. Då ska man nog tänka sig för. En födsel tar också ofta ganska lång tid - oftas aldrig mindre än 24 timmar. Så att man inte skulle hinna ner från planet är också högt osannolikt. Men det är klart att det händer någon gång i världshistorien. Men ändå högst osannolikt.

Jag menar oxå att var och en måste få bestämma själv men man kan ju försöka se lite nyktert på situationen ibland också. Även om det är jättesvårt, är själv lite nojig efter en massa missfall!! Absolut! Men rädslan får inte ta överhanden, i alla fall inte över mitt liv.
    Kramar,
    Sogo

• Funderaren

Vill fortfarande säga att det är JAG som aldrig skulle flyga undet min graviditet! Du får gärna göra det Sogo, det kvittar ju mig. Fortfarande ville TS ha råd och jag måste ju då kunna lämna mina tankar precis som du får lämna dina. En fest kanske inte är så viktig om man är orolig.

Ett mf börjar olika från olika gånger. Klart det kan börja med småblödningar, men det kan även börja med störtblödningar, inte helt ovanligt.
    Och även om en förlossning kan dra ut på tiden, så är jag i v 25 exempelvis o värkarna börjar så är jag inte så intresserad av hur lång tid det tar innan bebisen kommer ut. Det jag är intresserad av är att fort som F*N komma till sjukhus för att kunna stoppa värkarna. Mindre lätt på ett plan.. och om det är 50% risk eller 0,5% risk att det händer är jag mindre intresserad av. Risken finns att mitt barn vill komma ut tidigare och när vet man ju aldrig. Onödigt försiktigt enligt dig, möjligtvis. Men en graviditet är ju inte längre än 9 mån. Jag lever gärna utan flygplansresor under den tiden.

Men det är som sagt fortfarande MITT val och MINA tankar. Jag hindrar ju ingen annan från att flyga, och jag kommenterar det heller aldrig om man inte frågar efter min åsikt.

• Sogo

Funderaren: Absolut, jag respekterar dina åsikter. Och precis som jag skriver, var och en måste ta ställning ut ifrån sin egen oro, ångest eller glädje.

• Funderaren
    Va bra, då är vi överens. Känns alltid bäst så

*tummen upp*
Svar på tråden Flyga de 3 första månaderna?