Citronmarängpaj
Skulle vara tacksam om någon hade ett bra recept på citronmarängpaj att dela med sig av. Åt en bit citronmarängpaj på ett cafe häromdagen och det var så gott så jag blev inspirerad att försöka mig på att baka det själv.
Skulle vara tacksam om någon hade ett bra recept på citronmarängpaj att dela med sig av. Åt en bit citronmarängpaj på ett cafe häromdagen och det var så gott så jag blev inspirerad att försöka mig på att baka det själv.
Citronpaj
deg:
3dl vetemjöl, 125g margarin, 2msk vatten
hacka samman ingredienserna till degen, kläm ut i pajformen, grädda i nedre delen av ugnen 225 grader, 15 minuter. Låt svalna
Fyllning:
4dl vatten, 2 dl socker, 1 1/4 dl maizena, 1-2 citroner saft och skal, 4 äggulor, 1 msk margarin
Blanda vatten, socker, maizena och citronsaft i kastrull. Koka upp under omrörning med träsked. Ta av kastrullen från värmen, rör i äggulor och koka upp krämen igen. Rör i rivet citronskal och matfett
Häll krämen i pajskalet.
Maräng:
4 äggvitor, 1 1/2 dl socker
vispa vitorna till hårt skum, vänd försiktigt ner sockret. Bred marängen över citronkrämen.
Grädda pajen i 150 grader i 8 minuter
Tack så mycket för receptet!
Finns det någon mer som har recept på någon sagolikt god citronmarängpaj är det mycket välkommet =-D
Puffar lite
Citronmarängpaj med Crème Anglaise (vaniljsås)
Ingredienser
Beräknat för 4 portioner
Mördeg:
125 g smör
1 krm salt
125 g mandelmassa
1 st ägg
3,5 dl vetemjöl
Citronkräm:
4 st ägg
3 st citroner, rivet skal från
4 st citroner, saft från
3 dl socker
125 g smör
Varmvispad maräng:
4 sats(er) äggvitor (ca 150 g)
2,5 dl socker
0,5 citron, rivet skal från
Vaniljsås:
1,5 dl mjölk
1,5 dl grädde
4 st äggulor
0,75 dl socker
1 st vaniljstång
Gör så här:
Mördeg:
Sätt ugnen på 200 grader. Lägg mandelmassa och salt i en matberedare. Mixa tills mandelmassan blivit smidig och tillsätt därefter smöret i små portioner. Häll i ägget och till sist mjölet. Var noga med att inte överarbeta degen när mjölet är tillsatt. Degen går lika bra att göra för hand. Se bara till att alla ingredienser är rumsvarma. Rulla in degen i plastfilm och låt den vila i kylskåp i ca 2 timmar.
Kavla ut degen mellan mjölad plastfilm. Degen skall bli ca 2 cm större än pajformen. Lägg degen över formen och tryck till försiktigt. Skär till kanterna och sätt i den i frysen i ca 10 minuter. Ta ut pajskalet ur frysen, nagga det i botten och sätt in det direkt i ugnen. Sänk ugnsvärmen till 180 gr och låt pajskalet grädda tills det får färg (ca 8-10 min).
Citronkräm:
Häll alla ingredienser i en kastrull och koka upp. Låt krämen koka under ständig vispning tills den är lagom tjock (ca 10 minuter). Sila bort ev kärnor och skalrester från krämen och låt den svalna under plastfilm.
Varmvispad maräng:
Koka upp ett vattenbad på spisen. Ta en glasskål som passar till vattenbadet och häll i äggvitan, sockret och citronskalet. Vispa tills du känner att sockret har smält. Marängen får inte kännas kornig (pröva med fingrarna). Ta glasskålen från vattenbadet och vispa med en elvisp tills du får en fast maräng. Sätt in marängen i kylen eller frys den. Marängen stelnar inte i frysen eftersom den innehåller mycket socker.
Vaniljsås:
Skåra vaniljstången. Koka upp grädden, mjölken och vaniljstången. Vispa äggulor och socker i en skål. Sila lite av gräddblandningen över äggvispet bara så mycket att äggvispet blir uppvärmt och rör om. Häll tillbaka detta i kastrullen och sjud såsen på svag värme tills den börjar tjockna. Häll upp i en skål och sätt in i kylen. Alla moment så här långt kan göras dagen innan.
Till servering:
Sätt ugnen på grillvärme (275 gr). Klicka ut citronkrämen i pajformen och toppa med marängen. Bränn av marängen högst upp i ugnen tills den fått en fin färg. Servera pajen med vaniljsåsen.
Citronmarängpaj
Ingredienser8-10 bitar
Pajdeg:
2 1/2 dl vetemjöl
3/4 dl florsocker
100 g smör
1 äggula
ev. 2 msk kallt vatten
Citronkräm:
1 gelatinblad
rivet skal och pressad saft av 1 citron
1 dl strösocker
1/2 dl majsstärkelse, t ex Maizena
1 äggula
35 g smör
Maräng:
2 äggvitor
1 1/4 dl florsocker
Gör så här
PAJDEG: Hacka ihop mjöl, florsocker och smör till en grynig massa för hand eller i matberedare. Tillsätt äggulan och arbeta snabbt ihop degen. Tillsätt ev vatten om degen är för smulig. Tryck ut degen i en pajform, ca 24 cm i diameter. Nagga med en gaffel. Låt stå i kylen ca 30 min. Sätt ugnen på 200°. Förgrädda pajskalet i mitten av ungen ca 10 min. Låt svalna.
CITRONKRÄM: Lägg gelatinbladet i kallt vatten i 5 min. Koka upp citronskal, citronsaft, socker och 3/4 dl vatten i en liten kastrull. Rör ihop majsstärkele, äggula och 3/4 dl vatten till en redning. Vispa ner den i kastrullen. Låt krämen småkoka på svag värme i cirka 2 minuter tills den blivit tjock. Rör om hela tiden. Ta kastrullen från plattan och rör ner smöret. Lyft upp gelatinet ur vattnet och rör ner det i kastullen sa att det smälter. Låt krämen svalna. Häll den i pajskalet och ställ i kylen att stelna ca 1 tim. Sätt ugnen på grill, 250°.
MARÄNG: Rör ihop äggvitor och florsocker i en kastrull. Värm blandningen på svag värme till ca 50°. Häll över i en bunke. Vispa tills marängen har kallnat och blivit tjock. Bred ut den på citronpajen. Gör gärna mönster med en gaffel så att det blir små taggar. Sätt in pajen i övre delen av ugnen ca 1 min. Passa noga! Låt pajen svalna. Sikta över lite florsocker och strö över rivet citronskal. Garnera med frukt och bär.
CITRON- OCH MARÄNGPAJ
(recept från Vår kokbok, Rabén & Sjögren)
Gör pajdegen
Recept:
3 dl vetemjöl
150 gram smör
1 ägg
Tryck ut degen i en rund form, 25 cm i diameter
(eller dubbel sats i en långpanna),
låt den stå i kylskåpet 15 minuter,
nagga botten så att den inte blir blåsig,
grädda i mitten av ugnen c:a 15 minuter i 225 grader.
Gör i ordning citronkrämen
Recept:
3 dl vatten
1,5 dl socker
4 msk majsenamjöl
saft och skal av 1,5 - 2 citroner
3 äggulor
2 msk smör
Blanda vatten, socker, majsenamjöl och pressad citron i en kastrull,
helst rostfri. Vispa hela tiden medan det kokar upp.
Tag kastrullen från värmen.
Skilj på äggens gulor och vitor. Rör ned gulorna i krämen.
Låt den sjuda upp under omrörning, men inte koka.
Blanda i rivet citronskal och fett. Låt krämen svalna.
Häll den i pajskalet.
Gör i ordning marängen
Recept:
3 äggvitor
0,5 dl strösocker
Vispa vitorna till hårt skum, tillsätt sockret och vispa smeten ganska styv.
Bred marängen över citronkrämen. Sätt in pajen mitt i ugnen tills marängen
fått litet färg, c:a 10 min i 175 grader.
KLART
Citronmarängpaj med jordnötter
Botten:
120 g smör
115 g Valrona choklad
100 g socker
100 g farin
2 hela ägg
120 g mjöl
150 g salta jordnötter
Smält chokladen och smöret till 50*c . Blanda de övriga ingridienserna till en homogen smet . Stryk ut smeten i en tårtring och baka i 230*c tills kakan är fortfarande mjuk (7-8 min). Låt sedan svalna.
Citronkräm:
150 g färskpressad citronsaft
105 g socker
Rasp av en citron
2 hela ägg
2 äggulor
10 g maizena
105 g smör
Koka allt under omrörning till en tjock kräm. Häll sedan krämen på browniebotten . Fyll inte ringen full.
Maräng:
150 g äggvita
100 g socker
Vispas till en styv maräng. Flamma av ytan med gasbrännare . Dekorera med choklad och frukt.
Tack så mycket, nu har jag flera recpet för att försöka åstadkomma ett lika lyckat resultat som på cafeet. Den med valrona-choklad i degen lät spännande men tyvärr hade den ju jordnötter också och det är jag inte så förtjust i. Hmm...undrar om man vågar experimentera och testa utan...