• Karisma

Köttfärslimpa + potatis/motötter i ugn??

Hej allihopa,

hade tänkt göra Köttfärslimpa idag, bara en vanlig klassisk utan ngt specellt innuti. Hoppas verkligen att receptet jag hittat smakar bra.

Nu till min fråga. Tror att klyftpotatis samt morötter i ugn skulle bli gott till, men kan jag lägga de tillsammans m köttfärslimpan i ugnen, eller blir det konstig smak på dem då från köttet??

Bör jag använda mig av två olika formar eller kan ja stoppa allt i samma???

Vad tror ni???

Om det är ngn som har ett smarrigt recept på köttfärslimpa får ni gärna dela med er av den, utan creme fraishe, löksoppa och tex fetaost. Bara en vanlig enkel.

Tacksam för svar från er kunniga..

Kram Kristina

• Svar på tråden Köttfärslimpa + potatis/motötter i ugn??
  • Jennie Brunflo

Vi har haft lite köttfärslimpa-noja här ett tag.

Klart godast för tillfället är hemmagjord potatismos med vitlök+ salt + peppar tillsammans med köttfärslimpan.

Att lägga potatis och liknande i samma form...tror jag inte blir bra. Det blir nog bäst att göra separat form till det andra för köttsaften rinner ju ut.

• längtar efter familj

Jag skulle nog köra det i ugnen samtidigt i 2 formar. Detta då köttfärslimpa ofta ger ifrån sig mycket vätska och då blir nog potatisarna mer kokta än ugnsbakade.
    Tyvärr har jag inget speciellt recept att delge dig, men jag brukar göra ungefär samma "smet" som när jag gör köttbullar (på känsla), men med lite grövre hackad lök och 1 extra ägg..

Lycka till!

• JewelGirl

ÅH... nu blev ju jag oxå sugen på det! Har ni plats för en till vid bordet?

Använd iaf två formar eftersom köttfärslimpan gärna avger köttsaft och då blir ju potatisen och morötterna rätt mjuka

Jag brukar stoppa svamp, gärna skogsvamp såsom trattkantareller inuti färslimpan. DET är mums...

Allt kan gå inne samtidigt i ugnen.. dom tar inte åt sig utav varandra på det viset.

Smaklig måltid!

Jewel har inte bara en pärla i magen :) Jewel har två pärlor!
  • Såpan

Vi brukar göra köttgrotta med skivad potatis och skivad morot runt. Blir jättegott.

• Jennie Brunflo

Köttfärslimpa

500gram köttfärs
    1,5-2dl färsk vitt bröd i smulor (eller 1 dl ströbröd)
    1 ägg
    2 dl mjölk
    1,5 tsk salt
    1 krm svartpeppar
    1 normalstor röd lök
    en rejäl knippe färsk persilja ELLER 3 msk torkad
    2 finhackade vitlöksklyftor

Smula sönder det vita brödet i ganska små bitar och lägg i bunke. Häll på ägg, mjölk, salt, peppar, vitlök och persilja. Rör om väl.
    Ställ åt sidan.
    Hacka löken FINT eller riv på rivjärn. Häll ner i brödblandningen och låt det sedan stå i 10minuter.
    Ös ner färsen och blanda ordentligt.

Ta en gratängform modell större och forma en limpa av köttfärsen.
    Skjuts in i ugnen på mitt i ca 60minuter i 175ºC.

Det går att grädda på ungssäkert fat också.
    Angående brödet så brukar jag ta en bit limpa eller 4-5 rostmackor. Så noga är det inte med måtten.

• Karisma

Jennie Brunflo: Det reseptet köper jag m hull och hår..Tack så mkt.

Jewelgirl: Du är välkommen, maten serveras kl. 18.00. Bor utanför Umeå, så bor du i närheten vid sex tiden så .

Jag har bestämt mig för att ta två olika former, verkar som det kanske blir bäst denna gång. Ska doch testa lägga med nga potatis och morotsbitar för att se hur det skulle bli. Jag har aldrig gjort köttfärslimpa ngngång men jag tror nog attd et ska gå bra.

Tack alla ni som svarat, nu är jag mest sugen på MAT...Mums..

Kram Kristina.

• längtar efter familj

*nyfiken* Hur gick det med morötterna och potatisen och hur blev din köttfärslimpa??

• Karisma

Köttfärslimpan blev supergod, hade dock ingen perilja hemma så den fick jag vara utan.

la morötterna + potatisen i en egen form, blev bäst så. La ner nga m köttfärslimpan åxå, de var väl helt ok, men inte lika goda som de som hade en egen form.

Tack alla som hjälpte mig till en underbar middag..

Kram Kristina.

Svar på tråden Köttfärslimpa + potatis/motötter i ugn??