• Bonanza

Berätta för mig om Orust!

Vi ska bo på vandrarhem några dygn i sommar. Det blir jag, min sambo och vår son som då är ett år. Och så min mamma. Vi har hittat ett som heter Tofta Gård och som ligger i Orust. Någon som har varit där och kan säga något? Eller berätta lite om Orust generellt. Bra badställen? Roliga aktiviteter?

Vi har inte bokat än, så jag vill höra både bra och dåliga saker.

Sonen kommer med största sannolikhet inte ha lärt sig gå då än.

Vi är många, vi är hälften.
  • Svar på tråden Berätta för mig om Orust!
  • jajja

Orust är vackert...
    Vi tillbringar våran Påsk där varje år.
    I Ellös finns sveriges minsta Museum,grtis och jätte gulligt det är gamla fynd från bla stenåldern.
    Det finns flera Dösar man kan titta på som ligger lite här och där på Ön.
    Omkring Ellös finns även massor av små gallerier som man kan besöka,dom finns i var och varannat hus.
    Finns massor av rolig konst om man gillar sånt(vilket jag inte gör direkt ).
    Bad ?
    ja jag vet inte riktigt vad dom heter men dom finns lite här och där.

Jag gillar Orust.....
    Ha det så bra i sommar

• littletiger

Åh, Orust är underbart på sommaren!

Har varit på Tofta nån gång och det är jättefint där. Vill ni bada så finns ju Mollösund, Stocken, Gullholmen etc. Även Ellös har bad.
    Har du varit på deras hemsida?

www.toftagard.se/

sen så hittar du mycket info på

www.orust.se/tur/

Är det dåligt väder är det shopping som gäller och då ska ni åka till Göksäter -ett minimini Ullared www.goksater.se

Henån finns ju med lite småaffärer, hamntorget etc.

Sedan finns det mycket vandringsområden etc.

• Bonanza

Ja, vi har kollat hemsidan för Tofta Gård. Turridning låter kul!

Vi är många, vi är hälften.
  • A73H

Hmmm...har inte så mycket mer att tillägga ser jag! Orust är jättevackert, västkusten regerar under sommarhalvåret, så är det bara!

• littletiger

Ta färjan över till Flatön och ät lunch/middag på Handelsman Flinks restaurang - helt underbar miljö!

www.handelsmanflink.se/

Mollösund är värt ett besök:

www.mollosund.com/

åk över till Gullholmen-så mysigt och härligt att promenera omkring bland alla hus i vrår och vinklar. (går bra att ta med barnvagnen men kan vara en del backar)

• piixelslyna

Orust är fint. Det minns jag väldigt väl även om det var ett tag sedan, jag fick nämligen uppsöka läkare för svinkoppor där :O

• Nika75

Käringön är fint också. Man tar båten från Hällevikstrand.

• elma

Käringön är en stor favorit hos oss, vi åker dit varje sommar. Mina svärföräldrar har stuga på orust så vi brukar tillbringa en del tid där på sommaren. I Ellös finns en kanontrevlig restaurang som heter Kök och fisk, de har världens godaste mat!!!

• elma

Förresten, man kan ta båten till Käringön även från Henån.

• tatoo rosen

Åk till mollösund, kärringön, hälleviksstrand och/eller gullholmen. Jättefina ställen att bara njuta av sol och bad på!

föredettea orustbo
  • mammutten81

HEJ Bonanza!

Jag kommer från Stenungsund som ligger såååå nära Orust!
    Jag rekomenderar också kärringön, men själv älskar jag GULLHOLMEN, så litet men fantastiskt mysigt att sitta på bryggan vd alla extremt små mysa sjöbodar och äta räkor!
    I henån finns inte så mycket, min mamma med man bor där, men har du tur så åk till Göksäter och köp billiga barnkläder.
    Brukar kallas "Miniullared" fast utan kö.
    De har en hemsida.
    Jag tycker abslut att ni ska åka ut på tjörnbron som är i anslutning till Orust!
    INNAN ni åker upp på bron när ni kommer Orust hållet så kommer en korsning!
    Åker man åt vänster kommer man till tjörn, rakt fram till mysiga stenungsund som har betydligt mer shopping på torget.
    MEN åker du åt vänster i korsningen och fortsätter vägen så kommer du under bron och kan åka ut till ett enormt utkicksberg med glasskioskoch massa bänkar.
    Är det fint och varmt lovar jag e enormt härlig utsikt ända till Marsstrand.
    Tar väl en kvart med bilen från Henån.
    Och när ni är i Henån så käka inte på Christers restaurang/pizzeria, det är svindyrt, den brevid är billigare men god.
    Men ett besök i stenungsund kan jag verkligen rekomndera!
    Är det dåligt väder så är mycket av gatorna inglasade.
    Tro heller inte att affärerna tar slut bara för att ni kommit till torget, utan har ni barnvagnen så fortsätt till stationen, där finns en mysig thairestaurang som är jättegod!
    ( under min första lägenhet )

Orust är med öde, massa grönt!!
    Stenungsund är större, men om ni vill så kan ni ju hyra stugor på almönkamping, i mitten av orust/tjörn och stenungsund.

• majflickan

Orust e helt fantaskit, mina föräldrar e därifrån så har vart där mycket, har även båten kvar där ute.

E så många som redan har skrivit en massa så ja tror inte ja beheöver tillägga ngt.

En kompis jobbar lite under sommaren på tofta om ja inte minns fel =)

Mamma till Anton
Svar på tråden Berätta för mig om Orust!