Tipsa mig om hur man utestänger katter från ett rum
Hej!
Hoppas det finns många hemmafixare med katt här, jag behöver nämligen tips på något vi antingen kan köpa eller bygga själva. Vi bor i ett hus med ett jättelitet sovrum. Det gör att vi inte kan låta en vanlig dörr öppna sig inåt i rummet, då blir sovrummet omöjligt att möblera. Inte heller vill vi låta en dörr öppna sig utåt, mot det angränsande rummet, eftersom det då också blir trångt och svårt att möblera.
Egentligen behöver vi ingen dörr till rummet, vill t.ex. inte stänga en dörr när vi lägger oss eftersom rummet lätt blir unket och instängt efter ett tag.
Nu ska vi bli föräldrar om några månader och vi grunnar som bäst på hur vi ska göra med sovrummet och katterna. En av våra katter lägger sig gärna i sängen både på dagen och natten, men nu när fästingarna börjat dyka upp igen vill jag helst inte ha henne i sängen, speciellt inte eftersom jag ju är gravid. Dessutom vore det bra att redan nu vänja katterna vid att de inte längre har tillgång till sovrummet, så blir det avspärrade sovrummet något naturligt och inget de kopplar ihop med bebisens ankomst. Är lite hönsig och vill helst inte att katterna ska kunna komma åt bebisens säng utan att jag har full uppsikt.
Min fråga är alltså: Hur löser vi dörrproblemet? Som insynsskydd när jag t.ex. ska amma så funkar ju ett draperi rätt bra, men ett draperi hindrar ju inte katterna. Finns det någon form av nätdörr som funkar som en rullgardin och som kan fästas nertill så att katterna inte kan knuffa undan den? Något i nät vore perfekt eftersom luften då kan fortsätta att cirkulera fritt från det andra rummet. Något i tyg eller liknande kanske också funkar, huvudsaken är att det hindrar katterna samtidigt som det är lätt att öppna/stänga.