• Slumraren

Tipsa mig om hur man utestänger katter från ett rum

Hej!
    Hoppas det finns många hemmafixare med katt här, jag behöver nämligen tips på något vi antingen kan köpa eller bygga själva. Vi bor i ett hus med ett jättelitet sovrum. Det gör att vi inte kan låta en vanlig dörr öppna sig inåt i rummet, då blir sovrummet omöjligt att möblera. Inte heller vill vi låta en dörr öppna sig utåt, mot det angränsande rummet, eftersom det då också blir trångt och svårt att möblera.

Egentligen behöver vi ingen dörr till rummet, vill t.ex. inte stänga en dörr när vi lägger oss eftersom rummet lätt blir unket och instängt efter ett tag.

Nu ska vi bli föräldrar om några månader och vi grunnar som bäst på hur vi ska göra med sovrummet och katterna. En av våra katter lägger sig gärna i sängen både på dagen och natten, men nu när fästingarna börjat dyka upp igen vill jag helst inte ha henne i sängen, speciellt inte eftersom jag ju är gravid. Dessutom vore det bra att redan nu vänja katterna vid att de inte längre har tillgång till sovrummet, så blir det avspärrade sovrummet något naturligt och inget de kopplar ihop med bebisens ankomst. Är lite hönsig och vill helst inte att katterna ska kunna komma åt bebisens säng utan att jag har full uppsikt.

Min fråga är alltså: Hur löser vi dörrproblemet? Som insynsskydd när jag t.ex. ska amma så funkar ju ett draperi rätt bra, men ett draperi hindrar ju inte katterna. Finns det någon form av nätdörr som funkar som en rullgardin och som kan fästas nertill så att katterna inte kan knuffa undan den? Något i nät vore perfekt eftersom luften då kan fortsätta att cirkulera fritt från det andra rummet. Något i tyg eller liknande kanske också funkar, huvudsaken är att det hindrar katterna samtidigt som det är lätt att öppna/stänga.

• Svar på tråden Tipsa mig om hur man utestänger katter från ett rum
  • Majsan70

Jag måste säga att jag är helt emot att avgränsa djurens utrymme. Sånt måste man ju räkna in när man köper djur.

Men om ni absolut måste, så gör en dörr av nät in till rummet ...

• Tate

Jag hade nog byggt en spjäldörr som gick att skjuta i sidled på rullskenor, om ni har plats för det på väggen intill. Eller istället för spjälor så kan du ju bygga en ram som är lika stor som döröppningen och fästa t ex tyg eller hönsnät på den.

• Honeymother

Jag har inte haf problemet själv, men kom just på nåt som kanske skulle fungera. Ett " myggnät"! Gör en ram som är så stor att den passar at skjuta in i dörren och spänn myggnät över. Den borde ju gå att hålla på plats med ett par hakar eller så. Sen kan du ju ha ett draperi framför också, då som insynsskydd.
    Kanske inte nåt snyggt och trendigt förslag, men det går ju att måla till det osv.

• Godis råttan

Hmmmmm hr inget super duper förslag.

Men varför inte lära katten att inte vara i sängen?
    Det kan ju inte vara så mycket svårare än att lära dom att inte vara på bordet...
    Visserligen har jag en väldigt envis o bestämd katt herre hemma->
    men med mycket vilja och tålamod så kan man faktiskt tillslut lära dom vad de får och inte får göra.

Eller alternativet är att sätta upp en sådan där nät dörr mot mygg som man kan köpa på tex sparköp.
    Har provat det och vissa katter (dock inte alla) fattar inte att de kan gå igenom nätet. Kan vara värt ett försök?
    Om man inte visar katten hur det fungerar så brukar de snällt sitta o vänta på att nån ska "öppna" drapperiet åt dom.

• Bubblina

Hej Undraren! HAr själv två katter com gärna ligger i sängen och myser med oss. Om inte en myggnätsdörr inte är något, eftersom det inte är estetiskt snyggt, så kan man ju alltid smörja in dem med ett medel mot fästingar som finns att köpa hos din zoobutik. Man häller en "olja" längs ryggraden på dem. Väldigt effektiv!! Pröva det så kommer du iallafall inte ha problem med att de kommer in med småkompisar!
    Lycka till!

• Sandtofflor

Börhja vänja den vid att inte få gå in i rummet bär ut katten, gör en liten mysig katthörna om du har plats till det. Inte för att vara så men det funka med min katt att ha en liten vatten spruta varje gång den går in i rummet när man sprutat ett fåtal gr vill den inte gå in dit men den ska också ha en trygg plats att sova på.:) Lycka till.! Och det är inte direkt nånting man planerar innan man kan inte tänka på allt :)

• Tania

Köp en vikdörr, de tar inte nån plats och de är låsbara.

Jag kände likadant när min son föddes... vår katt skulle vara överallt där han inte fick vara.

I vaggan, spjälsängen, vagnen och på skötbordet.

• MiaMaa

skulle med säga det....köp fästing medel....

john 10/6-02 jens 1/1-05
  • Slumraren

Tack för tipsen! Glömde skriva i trådstarten att vi har köpt och använt fästingmedel, tyvärr hjälper det inte till 100 %, har redan plockat tre fästingar av den ena katten och då har snön smält för bara nån vecka sedan där vi bor. Dessutom bor vi i ett område där fästingarna bär på extra farlig smittor (vill inte ge exaktare beskrivningar då jag föredrar att vara lite anonym).

Egentligen är jag inte heller mycket för att avgränsa djurs rörelseutrymme, men om vi stänger av sovrummet har katterna fotfarande 140 kvadrat inomhusyta att röra sig på plus att vi bor på landet så att de kan gå ut när de så önskar. Det jobbiga torde alltså inte bli att katterna har några kvadratmeter för liten inomhusyta, utan snarare att de behöver vänja sig vid att inte vara i sovrummet.

Så pass har vi redan begränsat deras yta att de inte får vara på bord (utom datorbordet, har en kisse på armen just nu) och köksbänk. Alla katter vet om vad som gäller och vi har aldrig varit otydliga med den regeln, men ändå ser vi tydliga spår av att den ena katten varit uppe på borden nattetid, så visst, katter kan lära sig att de inte får vara på vissa ställen, eller också kan de lära sig att inte vara på viss ställen när människorna ser dem. Tyvärr har våra katter lärt sig det senare alternativet...

Måste avbryta, får gäster... återkommer

• kengru

Vi lärde vår misse att inte vara i sovrummet när vi hade fått hem Max, men vi hade en dörr vi kunde stänga, det är en väldigt bra ide sett från de hygieniska synvinklarna, våra barnläkare rekommenderade ett "kattfritt" rum, o numera kan vi ha dörren öppen utan att Mojjen går in.

• Slumraren

Tack igen för alla tips. Det lutar nog åt något med nät. Jättefult blir det garanterat, men vi ser det nog som en tillfällig lösning tills barnet är fött och har vuxit till sig så pass att det kan säga ifrån om katten blir för kärvänlig. Fästingplågan får vi väl lösa som hittills, vi tänker ju inte isolera kattstackarna helt. Med andra ord fortsätter vi med noggranna kontroller flera gånger om dagen av både människor och djur, vaccinering så snart det är tillåtet för barnet och så en del hysteriska utbrott däremellan :-S

Ååååååhhhhhh!!! Fästingar måste ju vara jordens onödigaste djur!!!

• MiaMaa

men om ni har fästingar så köp ett annat medel....jag kan rekomendera frontline...och då pimpetter och inte sprayen...

john 10/6-02 jens 1/1-05
  • Slumraren

MiaMaa, jo, det är just Frontline vi har använt, pimpetterna. Jag kan väl inte säga att det inte fungerar, för grannkatten som mig veterligen inte har Frontline på sig har haft mer än tio fästingar på två dagar, medan vår katt med Frontline bara har haft fem på fyra dagar. Plockade nyss av henne två igen, och då hade hon bara varit ute två timmar och då huvudsakligen på en plogad åker (d.v.s. utan gräs)

Ska koka ihop en örtabrydg som jag sett här på fl och testa att spraya med den. Om den fungerar det lilla minsta och katten dessutom inte säger upp bekantskapen med mig p.g.a. den illaluktande behandlingen så kör vi Frontline plus spray i sommar.

Jag har hört att man inte ska ge vitlökstabletter till hundar eftersom de kan bli lökförgiftade, men vet någon hur det är med katter? Tål de vitlök?

• MiaMaa

hmm det är konstigt...för jag bor med där det är MYCKET fästingar...vi har haft hästar som har dött i fästingsjukan en svärfar med borelia 7 gånger på 5 år....

och här fungerar frontline alldeles ypperligt...

är katten kanska långhårig?

för

john 10/6-02 jens 1/1-05
  • Slumraren

MiaMaa, ja, katten är långhårig! Påverkar det? Vi smetade ju Frontline på huden, inte i håret, men jag tänkte också att håret förmodligen sög upp en hel del eftersom hon har väldigt mjukt och ulligt underhår, tjockare och fjunigare än jag sett på nån annan katt.

Eftersom Frontline är det som "alla" rekommenderar så blir man ju smått desperat när inte ens det fungerar...

• Sandtofflor

Har köpt ett medel som heter Cat - stop prova det!

• MiaMaa

kan ju säga att på våra gammla collie hundar som var långhåriga fick vi ge dubbel dos för att det skulle ta...så det påverkar en del tror jag....

john 10/6-02 jens 1/1-05
  • Slumraren

Aha, vet inte om vi vågar ge dubbel dos, kissen är ganska lätt i vikt. Fast vi kanske kan ge doser med lite tätare intervaller så att doserna "överlappar" varandra litegran... hmm... Fästingplågan har faktiskt inte förvärrats utan snarare hållit sig i schack. Kanske vi tvingas acceptera 1-2 fästingar om dagen.

• MiaMaa

men om ni kör med pimpetter och sen med spray på pälsen då...eller lägg på två ställen på ryggen...vid frambena vid halsen och vid svansroten..men då får man ha tratt på ett tag tills det gått in i pälsen...

john 10/6-02 jens 1/1-05
Svar på tråden Tipsa mig om hur man utestänger katter från ett rum