24åring utan arbetslivserfarenhet.
Om ni var en arbetsgivare, hur skulle ni se på en tjej som skall fylla 25 som har en bra högskoleutbildning i bagaget men ingen arbetslivserfarenhet alls (utöver ett sommarjobb när hon var 15)??
Om ni var en arbetsgivare, hur skulle ni se på en tjej som skall fylla 25 som har en bra högskoleutbildning i bagaget men ingen arbetslivserfarenhet alls (utöver ett sommarjobb när hon var 15)??
Hur skulle du hunnat få arbetslivserfarenghet om du pluggagt... Ngn gång måste du ju få det, och det börjar ngnstans... se till att ta med dina bra egenskaper i personliga brevet bara!
Känns som att alla andra har jobbat nångång, åtminstone på somrarna vilket jag inte gjort..
TS
jag e 24 och jag har inte heller arbestlivserfarenhet...jag har nu sokt jobb i ett halvar...iforsig bor jag i LOndon men det e svart...se till att skriva en bra CV o las pa om intervjutekniker...for mig har anda storsta problemet varit att jag liksom har blivit sa van att plugga att jag pa nat stt drar mig fran att jobba...och ar jatttteee nervooss nar jag val ska ga pa intervju...har ocksa last hel tid pa Uni
Det är ok! Vad har du för utbildning?
Jag blir färdig optiker nu i vår.
Såhär sa ett par företagsrepresentater som besökte vår högskola under min studietid:
Söker du jobb som passar din utbildning är det främst betygen som spelar roll. Dessutom vill de se att du har tagit din examen på inte alltför lång tid. De vill också veta vilka kurser du har gått som är relevant för jobbet. Och så klart vad du har gjort under din studietid utöver studerat, tex om du har aktiverat dig inom kåren, arbetat för någon nationer, varit fadder, suttit i studierådet osv.
Fast det är klart. Har man arbetslivserfarenhet inom det man söker jobb så är det väldigt bra. Men ett tidigare slitjobb på en industri när man söker jobb som revisor gör inte så stor skillnad.
En längre utomlandsvistelse tex utbytesstudent, är väldigt väldigt positivt.
Spännande! Jag vet inget om den arbetsmarknaden, men det ska nog inte vara några problem! Har du börjat söka jobb? Oftast är det ju lättare att börja på t ex ett sommarvik, så då är det ju dags att börja kolla!
Lycka till!!
Jag är erbetsgivare=chef. Och jag hade inte sett positivt på det. Visst har du studerat under flera år men å andra sidan är man ledig på somrarna så då borde du försökt samla på dig lite erfarenhet anser jag. Det gjorde jag själv under min studietid.
Sista anonym, ja så känner jag med.. Har sökt jobb de senaste tre somrarna men inte fått något. Så svårt när man bara kan jobba på dagtid *suck*.
Önskar dig lycka till! /"Chefen"
Kan du inte börja med att praktisera på nåt passande ställe då?
Då får du ju erfarenher samt kanske timanställning vid sjukdom osv. Så bollen kommer i rullning.
Lycka till
Liknande för mig, gick en fyraårig universitetsutbildning och trodde jag skulle få annat jobb, haha sicket skämt, jag är kvar på samma skitjobb som innan studierna. Jag fick helt enkelt aldrig in någon fot eftersom jag inte har några kontakter inom den branschen. Kan säga att jag aldrig varit arbetslös utan jobbat på mitt "skitjobb" både somrar och helger utöver studierna. Gissa om det känns jobbigt när folk frågar varför man slösar bort sin fina utbildning på skitjobb... Tog examen 2001 och sökte jobb hela tiden i ca 2 års tid men har nu helt gett upp. På mitt "skitjobb" är jag åtminstone eftertraktad och blir uppskattad för att jag gör ett bra jobb och det får helt enkelt duga till mig. Nä, ni som har ett fast jobb som ni trivs någorlunda med - jag avråder er från att börja studera. Några år senare sitter ni kanske fortfarande på samma jobb men med ett fett studielån att betala tillbaka... plus skammen att ni inte dög till den andra branschen.. minst sagt knäckande.
Jag har inte samma problem som dig men har hamnat inom en branch jag inte vill vara kvar i, är 28 år och har bara vikat runt inom vården i alla år, vill jätte gärna göra nåt helt annat men har ju ingen erfarenhet alls på andra områden, så jag får nobben på allt jag söker, du har allafall utbildningen så det ska nog gå vägen förr eller senare. Har själv just nu ingen möjlighet till studier då jag är ensamstående med barn, och det kostar. Lycka till.
Jag är arbetsgivare....din utbildning är en "biljett" till en intervju (förhoppningsvis), vad som händer därefter handlar om dig och vem du är. Jag skulle inte funderat så mycket över "25 år och ingen arbetslivserfarenhet".....så länge du kan vad du säger dig kunna(=är jäkligt bra på ditt jobb) och så länge du är trevlig och samarbetsvillig så får du jobb hos mig!