• RebelRose

Varför vill vår kattunge inte äta/dricka?

Är lite orolig just nu så ni djurkunniga därute kanske kan hjälpa mig?
    Vår snart 8 veckor gamla kattunge(vi hämtade honom igår)vill varken äta eller dricka.
    Han sover mest hela tiden.
    Han är född på en bondgård och bonden sa att han åt själv,torrfoder och så(annars hade vi naturligtvis väntat med att ta hem honom)men nu är det ju över ett dygn sen och han borde väl vara törstig iallafall?
    Vad ska vi göra?
    Nån som har nån ide om vad det kan vara?
    Först trodde jag att det bara var miljöombytet men han verkar trygg och social så jag vet inte..
    Jag har haft katt enda sen jag var liten och har aldrig varit med om att dom INTE vill äta,snarare tvärtom

• Svar på tråden Varför vill vår kattunge inte äta/dricka?
  • Majsan70

Han är väl ledsen o nedstämd efter att ha bytt miljö. 8 veckor är ju dessutom väldigt tidigt att ta ungen från sin mamma.

Sen skall man ju för kattens skull få lite av samma foder med sig hem, som de är vana att äta.

Låt kisse vara ett tag till och hjälper inte det så får ni försöka få i vätska på annat vis.

• Höstglöd

Det kan ju bero på miljöombytet, det finns helt enkelt för mycket nytt att undersöka för att ha tid med mat.

Det viktigaste är han dricker. Vår katt var likadan precis i början och vi tvingade i henne vatten med hjälp av en såndär spruta man använder när man ger penicillin till bäbisar.

Men det kan ju också vara att han är sjuk. Just kattungar är väldigt känsliga för att vara utan mat och vatten. En kattunge som är magsjuk får man exempelvis inte svälta mer än 4 timmar, medan man kan svälta en vuxen katt i 12 timmar.

• Höstglöd

Du kan också ringa till uppfödaren och fråga om det finns något kissen tycker extra mycket om. Vi fick vår katt att börja äta genom att ge henne lite laktosfri mjölk, som hon tycker jättemycket om.

• mamma legolina

Försök få i den lite vatten (annan vätska) åtminstone - kattungar torkar ut fort!!

Enda sättet att få en vän är att vara en
  • RebelRose

Oj!Ja,vi har redan pillat i honom lite vatten så att han inte ska bli uttorkad men har inte kunnat skaffa nån son där spruta än(röd dag ni vet)skulle nog ha gått bättre med en sån känner jag.

• piixelslyna

Eran lilla kisse är fortfarande väldigt liten, saknar säkerligen sin mamma och syskon. Kissen är ensam i en helt ny värld och behöver därför lite tid på sig att vänja sig.

Men skulle kissen inte dricka så ta lite vatten på fingret och smek det lite utanför kissens mun. De brukar vilja dricka mer när de fått upp smaken för vattnet. Annars så får ni ta en såndär spruta och tvinga i kissen vatten.

Lycka till.

• RebelRose

Jag vet inte om "uppfödaren"har nån vidare koll.
    En bonde utanför stan med ladugården full av både kattungar o halvvuxna katter..

• valkyrian

Våran åt inte heller från början.
    Men efter en vecka eller ngt åt och drac han som en gris...
    Det var nog miljöombytet

• Madeleonten

Det kan hända att han är sjuk. Ofta vid flytt så insjuknar kattungar i olika sjukdomar pga stressen. Den lille är dessutom egentligen alldeles för ung för att lämna mamma.

Bra att du fått i honom vätska. Om han inte verkar jättesjuk så försök mata honom med lite köttfärs uppblandat med grädde, inte mjölk. Annars så är Anderssons välling kalas för små bebismagar. Det kan man dessutom "tvångsmata" den lille med.

ANDERSSONS VÄLLING

5dl mjölk kokas (viktigt att mjölken kokas) med 2 msk Maizena
    1 msk druvsocker
    När det har kokat upp tillsätt 1 msk Smör
    Vispa i en äggula.

• RebelRose

tack så mycket,ska avvakta lite annars får jag ringa vetrinären o fråga.
    Men ska fortsätta pilla i honom lite vätska iallafall.Jag har köpt katt-mjölk som går rätt bra att peta i honom.

• Dundermamman

Köp lite köttfärs (100% ox) imorgon och koka upp den lite i en sil och ge kissen.
    Jag börjar alltid med kokt köttfärs till mina kattungar,när de ska börja äta fast föda. De brukar älska köttfärs

Svar på tråden Varför vill vår kattunge inte äta/dricka?