• sheeba

Kan socialträning göra så hon slutar att kissa när det kommer folk?

Våran hund är 13 mån. Hon har sedan vi fick henne ( hon var 14 v) kissat när det kommer folk. Detta gör hon av glädje och det bara kommer.
    Jag tycker det är jätte pinsamt. Kan man träna detta att hon får träffa folk ofta?
    Det tog ett tag innan hon slutade att kissa när vi kom hem efter ha varit ute.

Jag har märkt nu när vi har en terass och folk som går förbi ska klappa henne så kissar hon inte så mycket fast det beror på hur ofta hon har hälsat på dem.
    Folk hon inte har träffat innan kissar hon direkt.
    Vad ska jag göra?

En fråga till. Det är så att Alex har tagit tag om hennes svans några gånger, inte dragit eller så utan bara hållt i den. Efter detta så har hon börjat jaga svansen mer och mer fort hon får syn på den ska hon ha fatt i den. Hon drar även av håret på den när hon håller fast. Vi fyar henne för hon kan börja helt appropå vill inte hon ska bli hårlös.
    Hon örjar oftast när man leker och busar med henne, men som sagt även utan att någon gör något.
    Har hört innan att det kan ha att göra med understimulans, stämmer det?
    För vi aktiverar henne både med promenader och hjärngymnastik

• Svar på tråden Kan socialträning göra så hon slutar att kissa när det kommer folk?
  • Hallonpajen

Det är som vanligt svårt att svara på ett forum där man inte kan se hunden, men jag ska försöka...

Hennes svansbitande är ofta ett typiskt uttryck för understimulans men eftersom hon gör det när hon blir uppvarvad verkar det oxå vara ett uttryck för stress. Hennes kissande kan vara ett tecken på detta oxå - stress och/eller rädsla. Men det är jättesvårt att säga.

Generellt låter det som om ni ska träna avslappning i första hand och kanske ännu mer hjärngympa med henne. Spåra är oerhört effektivt och att leta upp saker. Att hon kissar när hon träffar folk är säkert både stress och lycka - träna arrangerade situationer (det blir ju med folk hon känner, men ändå) där ni vet att någon ska komma för att kunna ta emot gäster så lugnt och sansat som möjligt.

Vad är hon för ras?

• babytrin

Håller med Hallonpajen.

Min tik kan också jaga sin svans när hon är lite stressad och det inte händer något. (t,ex om man står stilla på brukshundklubben)

Vad är det för slags hjärngymnastik som ni gör med henne föresten?

Jag hade nog försökt att avdramatisera mötet med nya personer. Blir hon väldigt stressad när hon träffar dom? Hur uppför hon sig?

• lena ekman

För det första så ska du se till att folk som går förbi inte klappar henne. Det blir en underlig situation där hon inte får hälsa ordentligt (det kan ta tid för hundar), så ta ditt ansvar som flockledare och låt henne slippa det.
    Sen så skulle jag träna henne att ta det lugnt när det kommer folk. Låt henne sitta på en utvald plats och vänta till de kommit in och satt sig och släpp sedan fram henne.
    Sen verkar hon ganska krävande eller understimulerad, gå en kurs och lär dig olika sätt att träna din hund. Ni hittar nog en gren som passar er båda. Vill ni ha lite "köksgolv-tips" tycker jag du ska skaffa dig boken "min bästa vän" av Marie Hansson Hallgren. Men jag misstänker att din hund behöver mer än så.
    Angående svansen, stoppa sonen så att han inte sätter igång henne och när hon själv börjar avled henne med ngt nyttigare tex leta en godis eller favoritleksaken. Jaga svans är uppstressande så börjar du skälla i det här läget blir det bara värre.
    Lycka till!

• Ciccin3

Vill bara inflika att det faktiskt finns hundar som "glädjekissar" hela livet, utan att det är något fel i övrigt.

• sheeba

Vi har börjat att lägga ut lite spår och det verkar hon gilla.
    Har även aktiverings boll som hon får i bland under dagen. Tränar lite olika "hemma" saker som inte sitter riktigt.
    Vi har henne löst så ofta vi kan så hon får springa av sig på en stor plats här där vi bor.
    Vi märker ju skilnad direkt om det har gått någon dag då hon inte har fått den aktiviteten som vi brukar ge henne.

Hon är en blandning mellan dobber,labbe och bordercollie. Hon är som en border.
    Hon var en stressad hund när vi fick henne men har blivit mycket bättre. Vi har fått träna mycket för att komma så här långt fast det är en bra bit till.

Hon får inte hälsa på vem som helst och ingen får hälsa hur som helst.

Vi har börjat att locka eller vi har en godbit i handen när vi får besök. Hon sitter vid oss och får inte gå fram förrens vi har sagt det är ok, men som allt annat så tar det ju tid.
    När det kommer till att hon kissar vid när folk hälsar på henne så är det av glädje hon visar ingen rädsla, vist blir hon stressad om det är många som kommer på en och samma gång. Hon vill ju hälsa på alla och "samla" in flocken.
    Om de hälsar på henne först så går det bättre, hon lugnar ner sig fort efter hon har blivit glad. Men bara om det är någon hon har hälsat på förr.

Bitningen efter svansen så "skäller" eller "ryter" jag inte utan säger fy och avleder henne med någon annat.

• lena ekman

Ok, du har en korsning av tre väldigt livliga raser som dock har olika användningsområden. Jag kan inte råda annat än att fortsätta konsekvent som du gör, det tar tid och sedan ägna mycket tid till psykisk motion på hunden. Ta alla tillfällen i alkt. "Tappa" en leksak när ni går i väg på morgonpromenad och så får hon hitta den när ni komemr tillbaka. Sätt henne någon stans efter vägen och göm lite godis i en buske eller liknande, låt henne balansera på saker som finns efter promenaden. Lär dig göra "uppletanden" efter regelboken - det tar inte så lång tid men är kanonbra för hunden. Återigen gå en kurs, kanske börja träna tävlingslydnad och börja tävla med henne. Det är jättekul och blandraser är välkomna, även agility.

Men hoppa över fyandet när hon biter i svansen, hon gör det för att hon har tråkigt... då är det din uppgift att hitta på något roligt.

• Minelli

Se som sagt till gästerna går förbi hunden utan att bry sig om henne. Dom ska inte titta på henne eller klappa henne. Låter ganska elakt men om man börjar klappa och prata med hunden blir den ju oftast ännu gladare och då kommer glädjekisset.
    Hon kommer nog ganska snart förstå poängen! Glad

It is no sign of mental health to be well adjusted to a sick society.
  • frulan

Kisset kan ju även vara en lugnande (avledande) signal.
    Hon kissar för att de ska fokusera (lukta på, som hundar gör) på kisset och inte henne.
    Många hundar som gör så försöker även göra sig mindre, mer lika en valp.

• Vargtass

Tycker att du fått bra råd.

Det här beteendet med att bita i svansen tycker jag du ska göra som lena ekman råder dig till. Inte ställa till en scen utan istället avleda. Det är viktigt att se till att din son inte rör hennes svans... Jag har sett hundar som haft detta beteende och där ägarna tyckt att det varit lite kul. De ser väl roliga ut? Idiotiskt!!! Det kan leda till ett fixerat beteende hos hunden som den har svårt att bryta. Det finns hundar som fått amputera sina svansar för att de gjort så här. Korkat att visa på tv "roliga videoklipps program" med hundar som jagar sina svansar. Det är absolut inget som är roligt med det!!

Angående kisseriet. Jag tror också att man inte ska göra så stor affär om ni får besök. De måste inte hälsa på hunden. Låt det ske lugnt sen när nyheten att någon har kommit har lagt sig.

Varför ska folk som går förbi klappa er hund? Utan att fråga? Vad ska de där och krångla för? Säg ifrån!

Stimulering och hjärngympa är perfekt! Klart att din hund behöver säkert mycket! Men det är nog lika viktigt att hunden får lugn och ro. Låt henne få lägga sig och koppla av också. Så får vi göra med vår Schäfertik. Hon vill vara överallt hela tiden. Har också en enorm "motor". Hon stimuleras mycket och får tänka och motionera mycket. Men vi tvingas också att platsa henne så att hon får vila. Det är också viktigt!

Svar på tråden Kan socialträning göra så hon slutar att kissa när det kommer folk?