• precis

Hur blir man copywriter?

Ja, frågan står ju i rubriken. Är det svårt, vad krävs för utbildning? Är det svårt att få jobb? Ungefär hur mycket tjänar en copywriter?

• Svar på tråden Hur blir man copywriter?
  • Laire

Dumma AMS

Klicka på länken och sök på Copywriter i sökfältet till höger.

• plauden

Det finns en mycket välrenommerad utildning på Berghs i Stockholm, fast den kostar därefter.

• precis

Hur mycket kostar den? Hur länge tar den? Vad krävs för att komma in?

• precis

Berghs verkar kanon. Någon som gått distanskurs där? Eller en vanlig kurs kanske?

• plauden

Min f.d arbetskompis hade gått där. Hon hade bara gott att säga om utbildningen där. Nackdelen är avgiften. Är osäker på om man får ta studiemedel också, men det står nog på hemsidan.

• precis

Jag har tittat där, verkar bra. Nu vill jag höra ifrån dom som har gått där.

• precis

OK, pengar ordnar sig. Hur många kurser ska man gå för att få ett bra jobb tro?

• capybara

Jag tror att det framförallt handlar om kontakter om man vill ha jobb som copy (alltså man måste självklart kunna skriva, ha idéer och vara kreativ, men det förutsätter jag att man kan om man vill det).

Reklambranschen överhuvudtaget verkar bygga väldigt mycket på kontakter.

• C1mum

Berghs är den absolut bästa utbildningen i dagsläget i branschen efter vad jag har hört.

Tänk bara på att man som copywriter inte "bara" skriver texter rakt upp och ned. Det handlar lika mycket om att söka information och skaffa sig rätt grundförståelse för ämnet man ska skriva om.
    Men det är nog hemskt kul!

Svar på tråden Hur blir man copywriter?