• Gozis

Snälla HJÄLP!!! Torkat renkött... *farligt??

är så sugen på torkat renkött å jag åt det i helgen, inte så mycket utan smakade mest..
    Men nu efter har jag hört att det ska man inte äta.. stämmer det???
    Tacksam för svar!!!

• Svar på tråden Snälla HJÄLP!!! Torkat renkött... *farligt??
  • asinassa

Tror inte att man får äta det...men jag är inte 100% säker

Stolt mamma till Leo
  • sol i sinnet

nej man kan inte äta det.... eftersom att det inte är mer än torkat precis som parmaskinka som man oxå ska undvika...bare å vänta tills du ha kläckt :) / samen

• lata kocken Johanna

nej det bör man inte äta

vilt innehåller toxoplasma gondii i större utsträckning än gris och nöt

men risken är _liten_ iallafall
    och vad som redan är gjort är inget att oroa sig för - skulle du vara extremt orolig trots allt så be att BM testar dig...

• listo

Ah, Johanna, nu ska jag fråga det jag har undrat över såååå länge. Jag och en kompis diskuterade detta för ett tag sedan...

När vi torkar renkött så gör vi det av kött som varit fruset, och toxoplasma dör väl av frysning? Innebär det att det är okej att äta torkat kött OM det varit fruset innan torkning?

• lata kocken Johanna

det räcker inte med frysning i en "normal" svensk frys (- 18grader)

utan det måste vara kallare än -20grader

annars - japp det ska gå bra

största problemet med tex parmaskinka och bresaola är ju den vaccade skivade som kan innehålla både listeria och toxoplasma

• listo

Ah bra, då tänkte jag rätt... nu är jag ju inte gravid, så det är inget problem, men köttet som det handlar om är fruset när det kommer från slakteriet. Jag vet inte om de har kallare frysar än vi vanliga dödliga, så det är väl inte värt att chansa.

Men tack!

• lata kocken Johanna

de brukar ha ung -25grader

Svar på tråden Snälla HJÄLP!!! Torkat renkött... *farligt??