• PeggyLee

Öroninflammation??? Hjälp!

Min son på 8 1/2 månad verkar (kanske) ha ont i sitt ena öra. Inget av de andra 2 barnen har någonsin haft problem med sina öron, så jag kan ingenting om det.
    Han har dock ingen feber, men är periodvis väldigt gnällig!
    Kan man få lite råd o tips tack:o)

• Svar på tråden Öroninflammation??? Hjälp!
  • JennyL25

Hejsan
    Vi ringde till sjukvårdsuplysningen först och fräsmt då det var helg då våran son var sjuk
    nåt annat svar kan jag inte ge dej tyvärr

• kana

Det enda rådet jag kan ge är att ringa och få en tid hos läkaren imorron.
    Man behöver inte ha feber om man har örninflammation.

• Maggis Nervis

Adele har haft rätt mycket problem med sina öron.. Hon är vad dom kallar ett "öronbarn" hon har haft en del inflammationer, men främst infektioner, då minsta förkylning sätter sig på öronen.. Du märker rätt tydligt egentligen om det är öronen då dom får svårt att ligga ner över huvud taget. Mitt råd är att se till att få en läkartid så en doktor kan titta i örat!

• PeggyLee

Men syns inga "tecken" på barnet som tyder på öroninflammation?

• jojo82

Har en son på 1 år som precis har haft öroninflammation, du ska som eero skriver ge nässpray du kan oxå ge alvedon när han verkar ha som ondast(vilket kanske är på natten) Sen så ska dom nästan sitta upp o sova, för när dom ligger som "vanligt" i sängen på en kudde så blir trycket mycker mer på öronen. Hoppas att det går bra nu!

• Maggis Nervis

Nä, alltså vi fattade ju inte först.. Hon bara gnällde o gnällde och inget lugnade henne särskilt inte när hon skulle sova för det var jobbigt att ligga ner.. Nu känner jag dock igen "gnället" för det är återkommande.. Det kan ju rinna vätska ur örat om det är en inflammation som trycker hål på trummhinnan men det är inte jättevanligt.. Det behöver ju inte vara infl. heller det kan vara en infektion som har satt sig på örat.. Jag brukar ge Adele lite alvedon innan hon somnar så brukar det hjälpa henne lite...

• jojo82

Du kan ju trycka på "pluppen" vid örat, om du förstår vart jag menar, blir han då ledsen eller skriker till så gör det i alla fall ont där, så då kan det ju vara öroninflammation.

• Maggis Nervis

Det där med tar sig för örat behöver inte alls stämma in.. Adele tar sig för örat när hon är trött

• PeggyLee

Ja, det blir nog att ringa doktorn direkt i morgon! Tack snälla ni för de snabba svaren.
    Finns det fler som har erfarenhet så får ni gärna oxå skriva en rad. Jag kan ju liksom ingenting om detta!

• eeroo

De med ta sig för öronen e självklart om dom e lite trötta med

• medistra

jag har också ett litet öronbarn på 11½ månad, han har just nu sin fjärde öroninflammation på 2 månader

har fått tid för insättning av rör

Lukas har betett sig väldigt olika vid sina öroninflammationer

första var klassisk, han fick hör feber, var gnällig, hade dålig aptit och ville inte ligga ner

den andra gick han med i veckor utan att vi förstod att det var en öroninflammation igen, han åt som vanligt, och lekte som vanligt men sov jättedåligt på nätterna, vaknade och skrek ofta, var också väldigt gnällig och "mammig" på dagarna, pillade sig ibland lite i öronen

tredje gången (samma öroninflammation som andra, den gick aldrig över) hade vi just avslutat penicillinkuren, det gick 2 dagar så var han gnällig, sov inte på natten, åt inte och hade feber

likadant nu den fjärde men uten feber

så det behöver inte alltid vara några tydliga tecken

men det vanligaste är nog ändå att de sover dåligt för det gör ont i öronen när de ligger ner

Svar på tråden Öroninflammation??? Hjälp!