• Anonym

Avboka resa vid skilsmässa?

Ska ringa fritidsresor imorgon och fråga då jag inte förstår deras text men tänkte höra om någon annan vet.
    Har bokat en resa som går av stapeln om 2 månader.
    Nu idag bestämmde vi oss för att skiljas och skall skicka in papprena imorgon.
    Har betalat för avbeställningsskydd.

Någon som vet om det går att avboka resan, eller åtminstone avboka hans biljett så jag coh barnen kan åka själv??

Kram från en ledsen själ

• Svar på tråden Avboka resa vid skilsmässa?
  • häxvrål

När jag och mitt ex bestämde oss för att skiljas hade vi en resa bokad. Jag avstod min plats så han kunde ta med en kompis istället. Han betalade mig för min del. Kan ni inte göra något liknande så förlorar ni inte pengar. Annars är det inga problem att boka av, men man får sällan tillbaka allt man gav för resan.

• Mamma9600

Ska börja med att säga att det är ju tråkigt att ni ska skiljas men ibland blir livet så.

Är absolut ingen expert men om du har avbeställningsskydd borde du kunna avboka hans biljett, eller hela resan.

Däremot står det kanske något någonstans att du inte får tillbaka hela summan.

Vet att svärfar fick avboka våra resor eftersom vi inte kunde åka och han fick inte tillbaka allt men en del trots avbeställningsskydd.

Läs det finstilta. Lycka till och om du och barnen reser så ha en trevlig semester.

• Anonym

Tack för svaren. När jag läser ser det ut som att det bara gäller vid sjukdom ???

www.fritidsresor.se/tui.aspx
    Här står det lite.

Hur skulle ni göra?? Åka själv med två barn under 4 år?? Har sett framemot resan då det är första gången som vuxen som jag åker men det kanske blir för jobbigt?

• Mamma9600

jag tycker det ser ut som om du inte får pengarna tillbaka förutom vid sjukdom men ring dem och se vad de säger.

Har du inte som häxvrål föreslår en kompis som kan köpa hans biljett? Kanske en syster? Jag vet inte hur dina barn är men jag har aldrig haft problem att resa med mina. Men man kanske inte ska räkna med att det blir en massa sightseeing om du har två barn under 4 år.

Är dina barn under fyra så lägger de sig kanske inte så sent och då får du lite mysigt på balkongen med ett glas vin och en bok på kvällen.

Jag har gjort en flygresa på 22 timmar med mina barn (med byten och så) själv. De var visserligen större men om man tar det lugnt, har sitt handbagage packat med ombyte till dem, kex, dricka, godis eller vad man nu vill ha samt ger dem varsin liten ryggsäck som de kan bära själva med lite leksaker i går det.

Jobbigast var nog när jag skulle flyga själv med dem när lillan var 2 mån och den stora 4 år, och de på flygplatsen ansåg att jag skulle packa ihop vagnen själv. Jag blev förbannad och frågade vad jag skulle göra med lillan och sen gick det att få hjälp.

Vart ska ni resa om man får fråga? Kanske det är någon som reser ensam dit som kan hjälpa dig på planet.

• nattinattio

nej du kan inte få tillbaka pengar pgav skilssmässa.
    men du kan alltid åka utan honnom men det kan bli prisskillnader pgav att priset ej nu baseras på två fullt betalande vuxna..
    (dvs han förlorar anmälningsavgiften och du åker på att betala fullt pris för ett av barnen - finns dock undantag beror på hotellen)

eller så kan ni göra namn ändring på han dvs ta med nån väninna eller nån i stället, namnändring kostar ca 200.-

Dessutom har avbeställningsskydden ändrats förra året så nu kan du även boka om till ett helt annat resemål å dyl bara du åker innom 6 månader från urspungsdatum..

• Fru Indosaurie

Avbeställningsskydd gäller som ovanstående skrivit vid sjukdom.
    Att avboka resan helt går men ju längre tiden går desto större summa behåller resebolaget.
    Du kan även avboka en person i resan men det kan då komma att bli prisskillnader.

• nattinattio

ja precis avbokar ni nu 40-50 dar innan, så förlorar ni "bara" anmälnings avgiften...

• Anonym

Hmm så om jag avbokar hans del så går jag ju minus på det!! *suckar*.

Ska se om jag hittar någon som vill följa med för en billig peng.

• Våran lilla familjs

45 dagar FÖRE avresan har man möjlighet att avboka eller boka om resan. Ni mister då handpenningen! Inga problem med andra ord!

• Våran lilla familjs

....Men jag beklagar såklart skilsmässan !

• nattinattio

då du verkligen ser fram emot resan, å förmodligen skulle må bra av den så försök att hitta någon som följer med dig, om inte annat så stå för summan ni annars skulle gått miste om ifall ni avbokat å låt personen betala resten av sin biljett. (tänkte då ifall du inte känner någon som riktigt har råd eller så) du förlorar ju inte mer ändå..

Svar på tråden Avboka resa vid skilsmässa?