• Flutterby

Inkubationstid för förkylning?

Är det någon som vet inkubationstiden för en förkylning? Jag har fått en dunderförkylning som bröt ut i fredags och jag har en liten pojke som är 14 månader och jag är "rädd" att jag har smittat honom. Jag har låtit bli att pussa på honom(svårt ), men måste ju ha närkontakt med honom ändå (blöjbyte, matning, etc.). Borde det inte märkas nu ifall han också fått förkylningen? Det skulle vara så skönt om han slapp den.

• Svar på tråden Inkubationstid för förkylning?
  • yttan

Vad jag vet så smittar en förkylning innan den bryter ut så han har nog redan blivit smittad. Så det är bara att vänta och se när det bryter ut på han.

• Flutterby

yttan: usch då, men jag tycker det borde ha börjat redan i så fall? Jag har ju varit dålig se'n i fredags.

• Yin

Förkylning smittar genom droppinfektion. Tiden mellan att man smittas tills man blir sjuk (inkubationstid) varierar med vilken typ av virus det är frågan om. Normalt blir man sjuk 1-3 dagar efter att man smittats.

Hoppas din lille kille klarar sig!

• Flutterby

Tyvärr fick både lillen och maken en släng av förkylningssleven de också! Lilleman har haft feber och kräkts(en gång bara), men nu äter han igen och verkar må lite bättre. Han har sovit mycket i dag och det är nog bra. Ha det bra alla, krya på er, ni andra sjuklingar.

Svar på tråden Inkubationstid för förkylning?