• magnus07

Vilket bensinkort är bäst?

Vi har hittills tankat på olika ställen och sällan brytt oss om priser. Nu ska vi dock flytta till hus lite utanför stan så nu kommer vi behöva köra betydligt mer och då tänkte vi även ta o skaffa oss bensinkort på nån lämplig mack. Så, vilken mack är bäst tycker ni? Vem har bäst återbäring, pris, förmåner o.s.v.? Fördelar o nackdelar med dessa? Alla tips tas tacksamt emot!
    Själv så har jag väl mest funderat på OKQ8 men det beror nog mest på vana eftersom föräldrarna alltid har haft det...

• Svar på tråden Vilket bensinkort är bäst?
  • yorin

Jag skulle göra valet utifrån behov. Ska du alltid tanka på samma ställe så välj en mack som ligger utmed vägen du alltid kör. Ska du köra runt mycket i landet så välj en mack med många stationer över landet, och ska du köra ute i Europa så välj en internationell kedja.

De flesta kedjor har rabattsystem som i slutändan är ekonomiskt snarlika. Hos Statoil får du öresrabatt (avdragen direkt på fakturan), hos OKQ8 får du ligga ute med pengarna tills det är dags för den årliga "återbäringen" och hos t.ex. JET eller Uno-X/Hydro är det "lågt pris direkt i pumpen" som de själva brukar säga.

Själv har jag två (eller eg. tre) kort jag kan använda för att tanka. Huvudsakligen tankar jag hos Statoil där jag har maximal öresrabatt (25 öre per liter, även om det ibland är lokala priskrig som trycker ner priset ytterligare). Jag har även Volvokort som man kan använda hos deras egna "Tanka"-stationer samt de flesta Pump och OKQ8. För ett tag sen så kopplade jag även VISA-kortet till Preem, men där har jag ännu inte tankat då jag gillar att få allt på faktura i efterhand istället.

En extra fördel med Volvokortet är att man får mycket erbjudanden från Volvobutiken på tillbehör osv. Då vi själva kör Volvo så kan man även dela upp alla betalningar (reparationer, inköp osv) räntefritt på 4 månader.

Även från Statoil kommer mycket bra erbjudanden mellan varven.

Sammanfattningsvis: Enligt min erfarenhet är allt snarlikt och det viktigaste är bra tillgänglighet där ni kör.

• Planet Bob

Jag jobbar på Statoil och jag kan säga att vi har mycket ra erbjudanden just nu (räknas detta som reklam?), i alla fall, om du skaffar Statoils kontakntkort så får du tanka med samma rabatt som på obemannade stationer under ett år. Om du tankar över 1200 liter (tror jag att det är) så får du beålla denna rabbat. Jag har kollat igenom vissa erbjudenaden från andra mackar och jag tror nog att Statoils är bland de bättre.

Men som sagt, finns inte Statoil i närheten av där ni bor så blir det kanske billigare med något annat.
    Lycka till!

• The Man

Jag bor lite avsides och har ett smalt utbud på mackar just där. Men, jag kör ganska mycket per år och vill dels känna frihet att tanka var jag vill när det behövs och så billigt som möjligt så jag har följande kort:

Volvokort = OKQ8 och Tanka
    Shellkort = Shell och bilisten
    Statoilkort
    Q-Starkort

Shellkortet är dessutom bra när man åker utomlands har jag lärt mig efter förra årets Europaresa.

• Grodmannen

Vi har preem jag är helt frälst i "nya" björnen loggan.
    har ingen aning om vilket kort som är bäst, men jag gillar preems erbjudande, fräscha lokaler och trevliga personal.
    Senast var det 20-30 öres rabatt på varje liter.

• magnus07

Hmm... Av nån konstig anledning hade jag inte ens tänkt tanken på att man faktiskt kan ha två (eller flera) kort. Som om man måste vara "trogen" ett bolag *s*
    Har ansökt på Statoil nu o kommer nog även fixa nåt mer framöver.
    Tack så mkt för hjälpen!

*skakar på huvvet åt hur dum man är ibland o skrattar*

• yorin

Tänk bara på att du får kreditrum på låt oss säga 10.000 kr per kort du skaffar. Detta syns vid kreditupplysning om du t.ex. vill skaffa bolån (fast det kanske inte var aktuellt).

Har du tre bensinkort har du alltså lätt 30.000 i outnyttjade krediter istället för 10.000. Olika kreditgivare ser olika på dessa kreditrum.

• cruZZe

yorin: Det är sällan de bryr sig om outnyttjad kredit. Jag har själv 2st rena kreditkort + 2st tankkort. Dock utnyttjar jag mkt sällan krediten eftersom man betalar räkningen varje månad. Och de ggr vi har lagt om våra huslån el dyl nämns inte ens krediterna.

• K J N

Jag kör diesel och köper denna på fat av den lokale bonden.

Ett fat (208 liter) betingar idag 1700 kr.

Med en förbrukning runt 0.50-0.55 och lastbilsregistrering så kommer man ner på vettiga driftskostnader, runt 4.20-4.40 kr per mil.

• Lillalillenspappa

Jag har volvokort, Ok/Q8, statiol, men tankar nästan enbart på JET med vanligt kontokort. Dom är än sålänge dom som är billigast. /Janne

• Cedric

JET och Din-X brukar vara billigare än alla andra, även med maxrabatter. Shell Select är däremot absolut bäst när det gäller maten ;)

Svar på tråden Vilket bensinkort är bäst?