Jag skulle göra valet utifrån behov. Ska du alltid tanka på samma ställe så välj en mack som ligger utmed vägen du alltid kör. Ska du köra runt mycket i landet så välj en mack med många stationer över landet, och ska du köra ute i Europa så välj en internationell kedja.
De flesta kedjor har rabattsystem som i slutändan är ekonomiskt snarlika. Hos Statoil får du öresrabatt (avdragen direkt på fakturan), hos OKQ8 får du ligga ute med pengarna tills det är dags för den årliga "återbäringen" och hos t.ex. JET eller Uno-X/Hydro är det "lågt pris direkt i pumpen" som de själva brukar säga.
Själv har jag två (eller eg. tre) kort jag kan använda för att tanka. Huvudsakligen tankar jag hos Statoil där jag har maximal öresrabatt (25 öre per liter, även om det ibland är lokala priskrig som trycker ner priset ytterligare). Jag har även Volvokort som man kan använda hos deras egna "Tanka"-stationer samt de flesta Pump och OKQ8. För ett tag sen så kopplade jag även VISA-kortet till Preem, men där har jag ännu inte tankat då jag gillar att få allt på faktura i efterhand istället.
En extra fördel med Volvokortet är att man får mycket erbjudanden från Volvobutiken på tillbehör osv. Då vi själva kör Volvo så kan man även dela upp alla betalningar (reparationer, inköp osv) räntefritt på 4 månader.
Även från Statoil kommer mycket bra erbjudanden mellan varven.
Sammanfattningsvis: Enligt min erfarenhet är allt snarlikt och det viktigaste är bra tillgänglighet där ni kör.