• Anonym (naturisten)

Baldrian Dispert?

Många här på Fl äter receptbelagd medicin mot depression, själv har jag ätit Zoloft en gång. Numera hanterar jag min lättare ångest med receptfria naturmedlet Baldrian Dispert, och nästan jämt får jag frågor om vad detta kan vara. Nästan alla jag berättar för tycker det låter livsfarligt. Effekten av 3 st tabletter är lugn, coolhet, inga nervösa darrningar, lugn röst och allmän förnöjelse. All nervositet försvinner efter ca 30 min, och det hela sitter i i kanske 3-4 timmar.

Ngn mer som "knaprar" Baldrian regelbundet?

• Svar på tråden Baldrian Dispert?
  • Anna och två

Har aldrig hört talas om det! Vad innehåller det?

• ebben

jag har testat! funkade INTE på mig över huvud taget!!
    Syrran åt det då hon skulle på en rättegång o var ganska nervös......hon blev lugn som en filbunke! (hon var inte åtalad för nåt,skulle bara vittna......)

• Anonym (naturisten)

Anna och två:
    Den verksamma substansen är valeriana-roten (rogivande), och det här säljs alltså receptfritt på apoteket.

ebben:
    Ok, vad skumt. Man kan köpa ngt liknande i vanliga matbutiker också (Valeriana Natt), men de ger ingen effekt på mig.

Jag får inga men av att ta Baldrian men undrar ibland varför ingen i min närhet hört talas om detta. En tjejkompis (läkarstud) tyckte det lät som beta-blockerare (?).

Fler som känner till Baldrian?

• Anna och två

Låter lite intressant! Själv knaprar jag atarax och citalopram och "vågar" inte prova några naturmediciner än men, kanske lite längre fram!

• Anonym (naturisten)

Ja, det kanske kan bli lite för mycket av "det goda" annars!

Ngn annan?

• Anonym (Sömnproble)

Jag har ätit Valeriana Natt och de hjälper mig att få somna om på natten när jag vaknat och varit genomstressad med bultande hjärta.
    /Sömnproblem

• Anonym (naturisten)

Anonym (sömnproblem):

Ok, då har du i alla fall hört talas om valeriana!

Anledningen till att jag undrar är för att många tittar lite snett på mig när jag berättar att jag äter dessa då och då. Som om jag är värsta "tablettmissbrukaren". I USA blev jag tagen för narkoman när jag undrade om det fanns ngt liknande där... Hade glömt min lilla burk (min life-saver) hemma i Sverige - men det var kanske tur det, ifall tullen hittat den!!

*puff*

• PrinsessanCatta

Jag åt dom förut men kunde inte fortsätta för jag fick jätteont i magen av dom...Men dom funkade annars..

• Anonym (naturisten)

PrinsessanCatta:

Ja, det fick min syster också. Att det kan skilja sig så!

Jag känner mig ofta som en vandrande reklampelare för Baldrian, då många av mina vänner tipsas av mig och tycker oftast att de funkar bra.

• Anonym (Sömnproble)

Ja, och jag har hört talas om Balderian också för det är vad som står på motsvarande tabletter som man kan köpa var som helst i tyskland.

Det bästa för mig är att ibland räcker det att ha tabletterna med mig i väskan utan att behöva äta dem, men det är ändå en trygghet. Det var så rätt länge - men nu går det oftast bra ändå.

/sömnproblem

Svar på tråden Baldrian Dispert?