• AL79

Vänta barn försäkring + Trygga barn???

Vi har tecknat en vänta barn försäkring hos trygg Hansa - den som kostar 950 kr. Allt är betald och okej. Igår ringde dom fra Trygg Hansa och erbjöd ett möte med dom för att gå igenom försäkringen och för att erbjuda oss att teckna försäkringen trygga barn...
    Jag sa att vänta barn ju täcker till barnet är 6 månader. Det tvekade hon lite på och sa att det gjorde den inte riktigt.
    Jag fattar ingenting nu. Är det verkligen nödvändigt att teckna Trygga Barn också??? Hon sa att det skulle vara innan v 36 i så fall.

• Svar på tråden Vänta barn försäkring + Trygga barn???
  • Axels och Annies mamma

Vi hade vänta barn försäkring hos Trygg Hansa när jag var gravid, när Axel var född betämde vi att en försäkringsrådgivare från Trygg-Hansa kom hem och vi tecknade trygga barn. Jag vet inte om man behöver båda, det verkar lite onödigt

• AL79

Men hon sa att man skulle tecna trygga barn senast i v36...

• Dahliaer

Om jag fattat det hela rätt nu då... Trygga barn tecknas efter födsel och vissa delar av försäkringen kan man inte teckna efter 6mån så det var nog därför.

• Måsen

Om jag har förstått det rätt så kan man inte teckna en barnförsäkring förrän barnet är fött. Väntabarn-försäkringen är en ren olycksfallsförsäkring och gäller alltså inte om barnet blir sjukt efter födseln. Det finns inga vanliga försäkringar som täcker medfödda sjukdomar, men vissa bolag har någon tilläggsförsäkring som täcker vissa medfödda sjukdomar.

• Xara

Som jag fattat det, är det smart att teckna barnförsäkring så fort barnet är fött (redan på BB!) och innan ev. hälsoproblem har upptäckts... Försäkringen täcker ju inte redan kända åkommor.

Även om Vänta Barn räcker i 6 månader, så måste man ju ha någon försäkring EFTER 6 månader. Och mycket kan ju hända / upptäckas de första 6 månaderna som gör det svårt att sedan få något försäkringsbolag att gå med på att teckna en vanlig barnförsäkring.

Men jag tror inte man kan teckna en sådan INNAN barnet är fött? Låter smart att gå på mötet eller ringa och fråga igen för att reda ut saken iaf  !

• Dahliaer

Tryggabarn med tilläggsförsäkring är det vi har till dottern och det är tilläggsförsäkringen som ska tecknas före 6mån

• Mamma   Mia

Dem var hemma hos oss på ett sånt möte. Han sa att vi kunde tecka -Trygga Barn sen när barnet föds för att det ger ett bättre skydd än denna vänta barn försäkringen men till oss sa han att den håller till barnet är 6 mån. Men vi ska teckna den andra sen när barnet kommit..vill ju ha ett sånt bra skydd som möjligt om nu något skulle hända.

v.38
Svar på tråden Vänta barn försäkring + Trygga barn???