• knossan78

Dum fråga om sf mått, hur mäter man ?

Hej !

HAr gått och klurat lite på sf mått och fick ju, dum som jag är för mig att jag skulle mäta för att se om det var "normalt" för v 26. Fick det bara till 17 cm och höll på att sätta i halsen när jag tittade på kurvan över vad det skulle ligga runt, mellan 22-27.

Hjälp ! det är ju hur mycket som hellst som skiljer. Har mätt från där blygdbenet slutar till livmoderns övre kant, är det så man ska göra ?

Var hos gynläkare förra veckan och hon sa då att livmodern låg ovan naveln som det skulle göra i v 25.
    Är det inte livmoderns läge som räknas hur bebisen växer ? utan sf måttet. Har ju ingen jättemage precis. Känner ju inte heller några direkta rörelser, diffust någon gång om dagen.

Någon som vet någon sida där det är illustrerat med bild hur man ska mäta ?

• Svar på tråden Dum fråga om sf mått, hur mäter man ?
  • Ängel1982

att göra de själv e nog lite svårt, men de e ju rätt att du ska mäta ifrån blygdbenet och till livmoderns övre kant men det verkar som att du inte har hittat den övre kanten Låt bm sköta det istället.

• micorazón

att hitta blygdbenets kant är väldigt svårt, BM får trycka väldigt hårt för att känna den. Sen måsteman hitta nedersta delen på livmordens kant också, så det är inte helt lätt att mäta själv inte! :) Låt BM mäta, ett bra råd! :) Annars blir man nojig.. KRAM

• knossan78

Men om jag måttar fran 22 cm som är det minsta måttet det ska ligga på så är det hur långt som hellst. Känner tydligt livmoderns övre kant så därifrån kan jag ju mäta och om man då måttar med 22 cm hamnar jag ner mot låren. Ångrar verkligen att jag började mäta. Hur dum får man vara. Håller verkligen med om att det är bättre att BM sköter det hela, men det måste ju vara något som inte stämmer eftersom det är så mycket som skiljer ?!

• micorazón

hej igen! Oroa dig inte :) Min BM sa att man ska följa sin egen kurva. DVS måtten stämmer inte in på alla, vissa har ju jättesmå magar men huvudsaken är att magen växer. Detta har BM koll åp. Så du behöver inte oroa dig, ring till din bm så får du säkert en tid så hon kan mäta åt dig, då slipper du vara så orolig! hopaps det ordnar sig! stor kram

• knossan78

Funderar på om jag ska kontakta BM men man känner ju sig så dum.... Men nu har detta fastnat i huvudet så jag kan inte tänka på något annat.
    Ingen annan som leat väldigt lågt på kurvan ? Råkade läsa nåonstans att ett för lågt SF mått kan betyda att det finns för lite fostervatten och att det då kunde vara bebisens njurar som fungerade dåligt... någon som vet något om detta ?

Svar på tråden Dum fråga om sf mått, hur mäter man ?