• Cassanna

Snälla förklara för mig varför man ger sitt barn namnet Saga?

Som i överskriften så undrar jag vad man tänker med när man ger sitt barn namnet Saga eller Månfarare? Jag förstår inte logiken i: Kom nu Saga så ska vi gå o läsa saga!
    Gör inte detta barnen fruktansvärt förvirrade?
    Eller Månfarare...Vill föräldrarna att barnen ska bli mobbade eller?
    Jag förstår inte så snälla upplys mig varför man ger sitt barn ett sådant namn. Snart får kommer våra barn heta diskmaskin också eller träd...
    Jag undrar hur många som tycker att namnen är okej och inte att sätta namn som redan betyder annat!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-05-02 17:16:43:
    Jag hade ingen aning om att Saga är ett gammalt namn! Okej då förstår jag...Jag trodde att namnet var taget från nutiden och började fundera liksom...
    Den förklaringen var allt jag ville ha...Tack!

Nu kan vi gå o äta middag, gå på toaletten eller sätta oss framför tv:n för nu finns det inget mer att disskutera tycker jag! Jag har ju fått en förklaring, det räcker!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-05-02 17:16:48:
    Jag hade ingen aning om att Saga är ett gammalt namn! Okej då förstår jag...Jag trodde att namnet var taget från nutiden och började fundera liksom...

Nu kan vi gå o äta middag, gå på toaletten eller sätta oss framför tv:n för nu finns det inget mer att disskutera tycker jag! Jag har ju fått en förklaring, det räcker!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-05-02 17:17:00:

• Svar på tråden Snälla förklara för mig varför man ger sitt barn namnet Saga?
  • Tant Green

Saga tycker jag är ett jättefint namn. Det finns ju hur många namn som helst som "betyder" saker (även om jag inte tycker alla är fina för det) Björn, Stig, Klara, Axel osv.

Månfarare tycker jag inte går att jämföra med de namnen.

• Lola Jämtland

Stig, Björn, Bo, Lena...finns fler namn som förknippas med andra saker.

O vad 17 gör det?
    Man väljer väl det namn man tycker mest om? Sen skiter man nog i hur det passar in i vissa meningar.

O bara för att man heter Månfare betyder inte det att man automatiskt blir mobbad. Det kan man bli om man heter Anna eller Erik oxå.

• Davids fru

Ja du, varför heter folk som de heter... Sten, Stig, Bror, Saga, osv...
    Min dotter heter Saga och enl namnboken betyder det "hon som ser/vet " och är ett fornnordiskt eller isländsk namn.
    Jag tycker det är rätt långsökt att jämföra det med diskmaskin!!!
    Tack och lov tycker folk olika saker är vackra och tur är väl det!

• Hemma hos oss

Jag tycker att Saga är jättefint! Tänker faktiskt inte på att läsa saga när jag hör det namnet. Månfarare är däremot ganska....konstigt.
    Det är väl ok att välja udda namn, men man kan ju tänka på att barnet ska ha sitt namn även när det är vuxen.
    Jag tycker tex. att Tindra är hur sött och fint som helst, men är det inte lite förpliktigande? Hur kul är det att vara en tjock, sur 35-åring och heta Tindra?
    Men det kanske är samma som med Saga, att man inte tänker på VAD det betyder...

• Lola Jämtland

Ts

Din dotters namn har jag aldrig ens hört förut.

• Tant Green

Det finns över 7 000 som heter Saga i Sverige, men ingen som heter Månfarare (däremot 3 som heter Månfare).

• honungsbubblan

för att man tycker de är fint...

Hellre heter jag Saga än ex Anna eller carolin eller nåt annat vanligt namn..

FiLiPpA lOvE u FoReVeR
  • Bigfoot

Ja, varför gav du din dotter namnet Casanna? Antagligen för att du tyckte det var fint, eller hur?

/Bigfoot, med två småmonster och en tålmodig äkta man.
  • NiXxI

Förstår inte riktigt din fråga...alltså, du ifrågasätter Saga p.ga av att det finns berättelser och sägner vi kallar Sagor??
    Vart är Cassanna ifrån? Ditt barns namn *nyfiken*

Svar på tråden Snälla förklara för mig varför man ger sitt barn namnet Saga?