• Angel med Kevin

God födelsedags middag..tips?

med risk för att bli tajtig

Skrev häromdagen om nån hade recept med fläskfilé. Fick många bra recept men inget som riktigt jag kände var det jag sökte..är så fruktansvärt sugen på nåt riktigt gott , gärna med mycket vitlök, kanske även med cremefraiche eller grädde eller så..

• Svar på tråden God födelsedags middag..tips?
  • Annika 1983

Hmmm jag brukar laga till oxfilé och serverar det med hemmagjord potatisgratäng med massor av vitlök, purjolök och massor(!!!!) av grädde. Till det rostar jag grönsaker t.ex sushini, rotselleri mm blir så himla gott! eller så kan man ju ersätta det med wokade grönsaker. mmm va hungrig jag blev.

• Annika 1983

man kan ju använda fläskfile där med typ inbakad eller nåt sånt.

• Angel med Kevin

gratäng är ju så gott..men har vinter potatisen kommit?

Annars blir det så konstigt..

sen har man nästan alltid gratäng..vill hitta på nåt nytt..

ibakad filé kanske?? Nån som vet hur man gör det? Med nån god fyllning

• Anne Yone

Oj... Jag ÄLSKAR fläskfilé... Finns massor goda recept...
    Hmm... Jag kan börja med att tipsa om att den blir sååååå god om man helsteker den i ugn bara med salt å peppar å kanske lite rosmarin eller annan krydda på... Den blir så saftig å mumsig då!!

Sen så har jag ett supergott recept på en kall marinerad variant med vitlök!
    Jag var skeptisk till den först just för att den är kall. Men det är jättegott!!! Och så bra att bjuda på för man förbereder den flera timmar före man ska äta...

Annars gör jag den ofta som en gryta med champ, grädde, syltlök och lite senap. Funkar super att byta ut senapen mot vitlök.

Och så baguetter med vitlökssmör till!! Mmmm....

Hmm.. Rörigt blev det här...
    Men är du intresserad av ngt av recepten så säg till!! Orkar inte skriva in allt här "i onödan"...

• Molnet

Nåt enkelt är ju creme bonjours färdiga krämiga såser som man blandar ner i det man stekt, tex fisk eller kött. Vitlöken är smaskens, fast kanske lite väl tråkigt till födelsedag..

• Angel med Kevin

Anne Yone

Ohh vad mycket gott..
    ja asså jag är svag för geggiga goda såser, typ creme fraiche osv..

men din gryta lät god..Men min kille gillar inte champinjoner

• Anne Yone

Hoppa över dom då! Ta nåt annat eller ha bara filé i en gräddsås....
    Jag brukar slänga i lite vad jag känner för...

• annapanna77

Nåt som e gott att ha till kött tycker jag e "ugnspotatis" Dela potatisarna i fyra delar (låt skalet sitta på men borsta å skölj o toka av dom!) å lägg i beraspanna. Ringla över olivolja o grovsalt...samt lite kryddor efter behag! IN i ugnen tills de är mjuka. Vansinnigt gott!

• Flox

Ört- och vitlöksbakad fläskfilé 6 - 8 portioner
    800 g fläskfile
    smör
    salt, peppar
    300 g champinjoner (hoppa över dessa om han nu inte gillar det...)
    2 vitlöksklyftor
    1 kruka basilika
    4 dl creme fraiche
    2 msk tomatpuré
    3 msk mango chutney
    1 krm cayennepeppar
    ½ - 2 tsk salt
    1 krm svartpeppar
    Skär filén i skivor. Bryn i smör, salta och peppra. Lägg skivorna i en ugnssäker form. Dela champinjonerna i fyra delar och pressa vitlöken, fräs det i smör. Hacka basilikan. Blanda den frästa svampen med örter, creme draiche, tomatpuré och mango chutney. Smaka av med salt och kryddor. Fördela blandningen över filébitarna. Gratinera i 225 grader, ca 15 minuter. Såsen är lite snålt tilltagen, ta gärna 1½ sats.

Jättemumsigt!!

Servera med sallad, klyftpotatis eller ugnsbakade potatis halvor.

• Sötnos

Fläskfilépasta 4 port

400 g fläskfilé i tunna skivor
    2 askar vitlöksost (jag brukar ta ca 300 g)
    3 dl grädde
    2 msk chilisås
    1 pressad vitlöksklyfta

Fräs fläskfilén i stekpanna. Lägg i ost o grädde o låt osten smälta under omrörning. Krydda med chilisås o vitlök. Severa pasta till (brukar ha tagliatelle). Väldigt gott .

Svar på tråden God födelsedags middag..tips?