• foodji

Hur många heter Saga?

Det har kommit upp någon tråd här på fl som klagar på namnet Saga.
    Jag har en dotter som heter Saga. Jag har alltid gillat namnet Saga och velat att min dotter ska ha det i andra namn. Nu är det så att Saga Cecilia låter bättre än Cecilia Saga och min tanke från början var att min dotter skulle kallas Cecilia, men när hon väl föddes så blev det en Saga.
    Nu undrar jag hur många här på fl som heter eller har en dotter som heter Saga?

• Svar på tråden Hur många heter Saga?
  • valkyrian

Min dotter heter det...

Såg tråden men hon var ju ganska dåligt "informerad", jämföra det namnet med Månfarare, och tro att det är ett modernt påfund... jag menar namnet Saga är ju äldre än de flesta namn härinne överhuvudtaget

• saga o kevin

tjihihhiihih.. min dotter heter SAGA

Spöket
  • Nyfiken gul

enligt statistiska centralbyrån:

Det finns 7181 kvinnor som har förnamnet Saga . Av dessa har 4552 namnet Saga som tilltalsnamn/förstanamn.

Från sidan www.svenskaNamn.se läser vi:

Saga tar raska kliv uppför namntoppen och kan mycket väl blir ett av de 50 vanligaste tilltalsnamnen om något år. Antalet flickor som får Saga som tilltalsnamn i varje årskull har tiofaldigats det senaste decenniet. Saga är nu betydligt vanligare än vid sin förra modetopp på 1910-talet.
    Saga hade namnsdag på 80- och 90-talen men ströks när namnsdagskommittén tog bort mängder av namn i 2001 års kalender.
    I den nordiska gudasagan är Sága ett namn som betyder hon som ser. Men det moderna namnet anses vara bildat från ordet saga, i betydelsen berättelse.

Antalet barn som de senaste åren
    fått namnet som tilltalsnamn
    (senast någon fick namnet som tilltalsnamn) 436 (2003)
    Antal andranamn & tilltalsnamn i
    senaste årskullen
    (senast någon fick namnet) 659 (2003)
    Antal i hela befolkningen (ungefärligt) 9300
    Namnsdag ingen namnsdag
    Trend / popularitet Snabbt ökande
    Kommuntopppen / botten Klicka här
    Länstoppen / botten Klicka här
    Utveckling de senaste åren Klicka här
    Tillbaka till träfflista | Ny sökning på Egenskap | Ny sökning på Namn

• Det blåa huset

Om det är en tjej i magen blir det Saga som tilltalsnamn.

Rossan, nu snyggare än nånsin... ♥ 8:e månaden
  • Endless Love

Jag har en dotter som heter Saga och JAG tycker det e sååå fint!!!

ღMamma till Sessanღ
  • foodji

När tror ni att Saga kommer att få en namnsdag (det börjar bli ett VÄLDIGT vanligt namn)? Jag hoppas att de kommer att lägga namnsdagen på sommaren.

• Det blåa huset

19:e juli skulle passa bra, tillsammans med Sara.

Rossan, nu snyggare än nånsin... ♥ 8:e månaden
Svar på tråden Hur många heter Saga?