• imorgon är en annan dag

El - vattenburen värme. Elkostnader? Är vi dumma som köper ett hus som har uppvärmning "El-vattenburen värme"?

Nu när man har läst om dessa höga Elkostnader? Är vi dumma som köper ett hus som har uppvärmning "El-vattenburen värme"? Enligt Mälarenergi är årskostnaden för detta hus 18 000:-för uppvärmning och hushållselen baserat på de som bor där nu ... Vad är era uppvärmningskostnader per år och vilken slags värmekälla har ni? På hur många kvadrat?

Vad gör man om det blir längre strömavbrott på vintern? Fryser ihjäl???

• Svar på tråden El - vattenburen värme. Elkostnader? Är vi dumma som köper ett hus som har uppvärmning "El-vattenburen värme"?
  • K J N

Det är inget fel på att välja vattenburen eluppvärmning.

Eftersom eluppvärmningen är just vattenburen så är den enkel att konvertera till en annan typ av uppvärmning.

Det som är lurigare är direktverkande eluppvärmning eftersom man då inte har hela systemet med vätskeradiatorer ("olje/vatten element") på plats i huset.

Grovt räknat så kostar elen runt 1 kr per Kilowattimma.

Ett vanligt hushåll förbrukar normalt runt 6-8000 KWh varje år i hushållsel, resten går till uppvärmningen.

Om ert hus ligger på bara 10.000 KWh i uppvärming/varmvatten på ett helt år så är det antingen väldigt litet eller väldigt välisolerat (troligtvis båda delarna).

Vårt hus är av tegel med tegeltag, det har 104 kvm boyta och är byggt 1960 med egen tilläggsisolering.

Effektbehovet för 3-4 personer är 30.000 KWh/år + 7000 KWh i hushållsel.

När vi köpte det gick det på olja vilket innebar 3 kbm olja á ca 9000 kr/kbm (=ca 27.000 kr/år).

Vi bytte till en ytjordvärmepump med värmetal 1:5 vilket innebär att om vi tillför en andel energi får vi ut fem andelar tillbaka.

Energiförbrukningen sjönk då till 30.000/5 = 6000 KWh med en kostnad på rätt så exakt lika många kronor.

Vår konvertering innebar alltså en besparing på ca 21.000 kr per år men investeringen var 105.000 kr (- stadsbidrag 14.000 kr).

De ni kan göra är antingen att gilla läget, 18.000 KWh är ingen oförskämd kostnad, eller investera i någon typ utav vämepump.

Om de yttre omständigheterna (grannar etc) tillåter kan ni satsa på en luftvärmepump. Dessa kostar runt 15.000 kr och har värmetal på 1:3. De reducerar kostnaden något till priset av en rimlig investeringskostnad. Elvärmepannan måste ni dock behålla eftersom tappvarmvatten kommer den vägen.

Hur många kvm är huset, vad är det byggt av för material, var i landet ligger det och när är det byggt..?

Med dessa värden är det lättare ett ge en bra rekomendation.

• Jennie Brunflo

Vi har direktverkande el och vi har en ca-kostnad på 22.000-24.000kr/år. Vi har ett hus på ungefär 120-140kvm. (beror lite på hur man räknar förråd, garage mm)

Om strömmen går...blir det kallt.....om strömmen skulle vara borta mycket länge får man väl åka till räddningstjänsten och vara där till den kommer tillbaka.
    Det område där vi bor har stått här sedan 1975 och än har det inte varit några längre strömavbrott.
    Den 23/12 - 05 var det ett strömavbrott på 3 timmar.
    Det är det längsta strömavbrott sedan 1982.

Tanken är att vi så småningom ska in med en kamin (helst pellets/ved-kombinerad) och på så sätt minska uppvärmningskostnaderna.
    Det troliga är att vi aldrig ändrar hushållselens kraftkälla utan varmvatten, lyse, spis, kyl osv får fortfarande gå på den direktverkande elen.
    MEEEEN...vi har räknat på det hela....om vi tar lån för hela kaminen+göra installationen själv + pellets så tar det 9 år innan vi går med +-0. Så ... det är inget man gör i en handvändning.

Här är det väldigt poppis med bergvärme just nu. Men det kostar ju många tusenlappar att dra in det........men sedan blir det ju billigare.

• Zenobia

Vi har eluppvärmt hus och ligger runt 2000 kr i månaden på uppvärmingen.
    Hur mycke elen går på beror på hur husets stomme osv är. Hur bra isolerat man har de så man inte eldar åt kråkorna. Vilka element man har också, för vi har olje element och de är bra ellementen.

Sen kan man man dra ner elkostnaderna, att man har en nya spis som är A-klasat, samma med kyl/fry, tvättmaskin. Som här använder vi knappt torskåpet för det drar onödigt mycke.
    Vädrar man ett rum t ex stänger man av värmen i det rummet så slipper värmen gå ut osv.
    Vi använder även också lågenergilampor till nästan alla lampor och eldar med ljus mycke ist.

Så ett eluppvärmt hus behöver inte bli dyrt. Som extra uppvärmare har vi inte. Men funderar på Kamin och idag är dom priserna lågt nere och inte så dyra. Det är om man behöver pelletskamin som kan dyrare.

• K J N

Ska man ha något typ av kamin så får man också tänka på att det krävs en skorsten och att den måste installeras på rätt sätt av brandskyddsskäl.

Likaså behöver kaminen sotas regelbundet liksom rökgaskanalerna.

Pellets idag kostar normalt runt 2000 kr/ton och om man inte kan köpa hem 3200 kg (fyra pallar fraktfritt) på en gång så måste man åka någonstans för att inhandla pelletsen samt bära runt dem i 16 kg säckar innan man har dem i kaminen.

Det är med andra ord en hel del arbete med pelletsen.

Tack till er alla för era råd! Varken jag eller maken kan något om uppvärmning så jag uppskattar det verkligen!!!

KJN:
    Parhuset/kedjehuset (delar en vägg), är på 135 kvm fördelat på botten och övervåning ( 2 plan). Det ligger i Västerås och är byggt 1982. Vad är det för material? Ja, det är platta på mark, stomme: trä, fasad: trä, 3 glasfönster och ventilation: mekanisk återvinning.
    Uppskattar dina rekommendationer!
    Ytjordsvärme låter ju bra... Låter luftvärmepumpar mycket eller, är det därför att man kanske måste kolla med grannarna?

Vi kommer väl att bo där ca 1 år och sen se över vilka åtgärder vi behöver ta...

När du säger "Effektbehovet för 3-4 personer är 30.000 KWh/år" så slog det mig, de som bor där är ju två vuxna vi komer ju att förmodligen använda mycket mer (2vuxa, 5-åring och baby)

• anne h

Jag tycker det låter som ett mycket billigt hus att värma, speciellt med el.. Otroligt billigt!
    kan det vara sant? Be att få se deras förbrukning.

Jag eldar med pellets (jupp, klart det är jobb med pellets, ett par timmar om året, faktiskt..) och det går på ca 10.000 kr totalt (130 kvm, 1½ plan samt hel uppvärmd källare därtill. Trähus med fasadtegel).
    Hushållselen är för oss (1-2 vuxna, 4 barn) 9.000 kWh/år. Kostar 1.25 kr/kWh totalt här hos oss.

• K J N

Med treglasfönster och mekaniskt styrd ventilation så maximerar man husets isolering på ett optimalt sätt, därav den låga förbrukningen. Faktum är att det faktiskt existerar sådana välisolerade hus som helt saknar uppvärming, man använder helt enkelt de boendes egen kroppsvärme som värmekälla (en människa avger lika mycket värme som en 120W glödlampa).

Den tekniken förutsätter dock en helt perfekt isolering i vårt förhållandevis kalla klimat.

Luftvärmepumpar låter en hel del då de suger in luften för komprimering, det har förvisso blivit bättre med åren men en del versioner (speciellt billiga modeller) väsnas fortfarande på ett sådant sätt att ljudkänsliga grannar kan reagera negativt.

Luftvärmepumpar kan även reverseras så att de fungerar tvärtom och ger då aircondition på sommaren. Tänk bara på att en luftvärmepump kan "lura" sensorerna för en styrd ventilation varför man får vara noga med pumpens placering.

Ytjordvärme är bra men det fungerar inte för alla - förutsättningarna är, förutom 100.000 kr i investering, att man även kan uppoffra 600 kvm tomt som efter installationen ser ut som en svårt härjad lantbruksåker när man har grävt ner ca 450 meter kollektorslang.

Vi har mark till huset utanför själva trädgården och tomten är på över 4000 kvm så för våran del gick det bra men alla har inte den ytan som krävs eller så har man en fin trädgård som man inte vill ha uppgrävd.

Tack snälla KJN för ditt inlägg, du stillade min oro så otroligt då du verkar veta jättemycket om uppvärmning!!!!! Tack, tack , tack!!!! Läste de 5 första raderna och genast kände jag mig mer positiv till detta köp! Hade börjat tycka att hela detta husköp var bara blä då jag hade börjat stressat upp mig ordentligt över uppvärmningskostnader och allt annat som kommer med ett hus köp!

Nu kommer jag sova bättre inatt!!!

Tack, tack, tack!!!

• K J N

Inga problem.

Lycka till med ditt ev husköp o glöm inte o berätta hur det gick.

Svar på tråden El - vattenburen värme. Elkostnader? Är vi dumma som köper ett hus som har uppvärmning "El-vattenburen värme"?