• Tjockepoffa

Spray som skrämmer bort katter?

Finns det någon som har hört talas om det?
    Jag vill inte skrämma bort våra katter, men undrar om den fungerar att spraya inomhus då vår ena katt håller på att kloa sönder vår soffa.
    Kan man spraya på soffan och hon håller sig borta ifrån den?
    Vad heter sprayen och vart kan jag få tag på den?

• Svar på tråden Spray som skrämmer bort katter?
  • Nyfiken gul

Ska tydligen finnas nån form av "fy-skäms-spray"..

Jag använder vanligt rengöringsmedel och sprayar med.. bara lukten gör att katten inte gärna gör nåt bus i det området...

• kaffelisa

Jag tror sprayen heter "Fy". Fungerar inte till 100% på alla katter dock.... men helt klart värt ett försök!! Ett annat tips är att köpa kattmynte-spray (brukar finnas i välsorterade djuraffärer) och sprayar där man istället VILL att katten ska klösa... (fungerar inte alltid det heller...) Lycka till!

• KAH

*Går och hämtar flaskan och läser från etikett* : "Go Stop Dressyrspray för katt", Gibbson AB. Finns att köpa på alla djuraffärer jag varit på. Däremot är det risk att katten vänjer sig vid doften, och egentligen fungerar det lika bra med någon form av citrusspray. Men, det är ju alltid värt ett försök. Lycka till!

• missteddy

ätika är bättre och billigare

• Annola

Funkar ättika?

Det ska jag pröva!

• missteddy

det funkar på min katt allafall

• Annola

Utspädd eller koncentrerad?

• missteddy

utspädd med vatten annars stinker det i hela lgh

• Jos

Vi har ngt som heter "Get off FY spray". Katterna hinner dock springa iväg innan man ens hunnit spraya..vet inte om det fungerar särskilt bra heller..

• stjärnflocka

Har en kompis som (av misstag) använde FY spayen i håret när vi skulle ut på fest en gång. Hon fick panik och undrade om det fungerade på killar också... Det gjorde det inte kan jag säga :)

Fungerade dock suveränt på katten, och jag tycker att det luktade rätt gott, citrus.

• My 2

Har Dogmans "Fy"-spray, fungerar ett tag men sedan måste man byta märke... de vänjer sig liksom.

Det mest effektiva skrämselmedlet är "guds straff", dvs precis när den lilla hårbollen ska till och göra något den inte får skrämmer man den med t.ex. grytlock, vattenflaska eller visselpiopa OBS! Hårbollen får INTE se dig eller fatta att det är du som gör det... Fungerar garanterat men kräver lite planering och list

/my

Svar på tråden Spray som skrämmer bort katter?