• Crispie

Kaninbebisar! Nån som kan något?

Den 1 april parades vår kaninhona.. Hon har inte varit skendräktig däremellan alls.. Och nu imorse på dygn 33 så gräver hon som besatt i buren och sen börjar hon bygga bo. Hon bär hö och drar päls så jag tror snart hon är en nakenkanin..

Vad tror ni kunniga? Är hon dräktig? Ska jag få små pluttkaniner?

När?

Kram

Älska mej för den jag är, inte för den jag borde vara!
  • Svar på tråden Kaninbebisar! Nån som kan något?
  • Crispie

Snälla hjälp! Hon är sååå orolig.. ligger inte stilla. Hon försöker vila men kan lixom inte riktigt få ro.. flyttar hela tiden bakbenen..

Detta är första kaninkullen i så fall så jag hoppas ni kan hjälpa mej lite.. Är så orolig för henne.. Hon är min absoluta älskling..

• sthi

INte en aning men det låter ju så. Och det är nog nära i så fall. När våran katt skulle ha ungar. Stanade hon inne och var nära mig. Men jag min dumme fan fattade ingenting. Så jag åkte till jobbet. Sen när vi kom hem sprang hon fram och jamade som en besat. Och då följde jag med henne in under trappan och där låg det en liten. Vi bar upp den lilla till ett anat rum där vi hade handdukar. Mamman följde med så snällt och så födde hon tre ungar till. Så hon hadde väntat in oss.

Skriv och berätta hur det går.

• sthi

Lungn och fin. har hon hållt på länge?

• Crispie

jisses amalia... jag tror hon föder.......iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiihhhhhhhhhhhhhh

älska mej för den jag är, inte för den jag borde vara!
  • Crispie

det ser ut som hon krystar och hon böjer sej ner under magen och typ slickar eller nåt.. Hon tittar så på mej emellanåt...

Vad ska jag göra?? Ska jag göra nåt speciellt när hon fött färdigt??????????

• Crispie

Hon började gräva i buren vid 6 imorse och då började hon nog bygga oxå för i natt vid 3 hade hon inte byggt.. sen har hon dragit päls som besatt hela morgonen.. OK nästan 2 timmar och nu tror jag hon föder....

Hahaha, jag är mer nervös nu än när jag själv skulle föda... hahaha.

• Crispie

Jaha, då är nr 1 ute = DÖD.. och den var ganska stor! Men jag vet ju inte hur stora dom ska vara.. Så söt var den, vit med små små öron, och svarta bakben.. **snyft**

HOPPAS HON FÅR I ALLA FALL EN TILL , SOM LEVER..

• Justice

Hur har det gått, har det kommit fler?

• Elemmire

Hur går det med förlossningen? Fler små bebisar? Kaniner brukar ju få några stycken.

• Crispie

Nej tyvärr har hon inte fått fler.. inte vad jag kan se i alla fall.. Hon ligger i boet nu o vilar sej..

Vet någon hur länge det dröjer mellan det att 1an och 2an kommer ut? Kan det typ dröja 10 min eller 1 min..?

• Eliin

är det hennes första kull? För de kan ofta få enbart en stor unge i sin första kull (har haft fler honor som fått så eller en jättestor och en pytteliten), men som inte klarat sig. Det är vanligt att första kullen dör tyvärr=(

• fantasy

jag har haft mycke kaninungar men tyvärr aldrig haft turen att få vara med då dom föds.Vet därför heller inte hur lång tid det tar mellan dem
    första kulle får man dock ofta räkna med att dom inte blir så många och att dom kan vara dödfödda eller att mamman inte riktigt vet hur hon skall ta hand om dom. vid andra kullen brukar allt gå galant.
    mitt enda råd ar att hålla ögonen på henne men inte vara där och röra mer än absolut nödvändigt, i värsta fall kan dom bita ihjäl ungarna då, eftersom dom blir stressade.
    då du skall kolla ungarna, klappa kaninmamman ordentligt först så du får hennes doft på handen.

hoppas att allt går bra..

• Mimic

Rör INTE bebisarna. Har egna erfarenheter om det. Honan bet av öronen på alla bebisarna! Jag var liten då och visste ej att man fick klappa. Grät flera dagar efter mina föräldrar avlivat dom.

• Crispie

Där har ej kommit fler bebisar. Tyvärr!

Den som kom var ca 8-10 cm lång och DÖD, jag tog bort den, och då såg jag 2 pyttesmå, ca 1 cm stora embryon...(tror jag det var)

Det är hennes första kull..

Är det större chans att nästa kull klarar sej då?

När kan man para om henne?

• fantasy

nästa kull går förmodligen mycket bättre, när du kan para om vet jag ej med säkerhet, men en månad bör hon ju få på sig minst att äta upp sig och läka.. rådfråga en veterinär..

Svar på tråden Kaninbebisar! Nån som kan något?