Vad är en curling-förälder?
Känns som om alla vet det förutom jag. Man läser om föräldrar som är det och ser uttrycket ibland lite här och var, men har aldrig förståt vad det är.
Så min fråga är just vad är en curling-förälder?
Känns som om alla vet det förutom jag. Man läser om föräldrar som är det och ser uttrycket ibland lite här och var, men har aldrig förståt vad det är.
Så min fråga är just vad är en curling-förälder?
Curling förälder= en förälder som soppar banan för barnen så de inte behöver göra något själva som tex läxor skära upp mat skära kanter på mackan osv
Som muckarn skriver, någon som gör saker för barnet så barnet slipper göra det själv.
T.ex.
* smörar mackan
* häller upp mjölk
* serverar maten upplagd
* skalar frukten
* städa barnets rum
* plocka in alla barnets grejer när det blir kväll
* ta reda på barnets kläder/lägga fram nya kläder till dagen efter
* hålla reda på barnets alla tider, gympadagar, fotbollsskor mm
* hålla reda på barnets läxor och se till att de görs
* beställa lämpen till körkortet
* fylla i och skicka ansökningar till gymnasiet
* fylla i ansökningar och papper till skolan
(beror ju på ålder på barnet)
Med andra ord:
Göra saker för barnet så barnet inte behöver tänka själv.
HUR mycket mat orkar jag äta?
Var finns mina rena kläder?
HUR smörar man en macka?
Hålla reda på allt och göra det så barnet slipper helt enkelt. Helst göra det utan att ge barnet en chans att göra det själv....det är en curlingförälder.
Visst plockar vanliga föräldrar upp efter barnen och serverar mjölk osv men en curlingförälder gör det utan att refelektera över det för att vara "snäll" mot barnet. Vanliga föräldrar kan ju tjata på barnet och vara med barnet så barnet får vara med att städa rummet osv.
Dessutom tar man smällarna själv, och låter inte barnen ta konsekvenser. Exvis: Ditt barn har stulit 100 kr från en kompis. Du betalar tillbaka dessa pengar. Han får inte ta konsekvenserna av sitt handlande. Eller polisen eftersöker barnet/tonåringen: Du säger att du inte sett till honom på flera dagar. Men han sitter på sitt rum och du vet det.
Vad jag menar är att föräldrar som skyddar sina barn precis hela tiden och aldrig låter barnen ta konsekvenserna för sitt handlande är curling-föräldrar. Precis som i spelet curling: Du sopar rent framför barnet och vägen är bred och det är bara att knalla på. Inga som helst hinder finns, för dem har du som förälder redan plockat bort.
Birgitta2 har så rätt!
Curlingbarn blir oftast grymt otrevliga egoistiska tonåringar.....och även vuxna.....
Fast oftast så slår de sig HÅRT när de faller som vuxna eftersom vuxenvärlden inte ställer upp på att man beter sig hur som helst.
Ojdå, det lät ju inge vidare tycker jag. Låter nästan som att man bara gör barnen en stor björntjänst.
Varför är det så "inne" med att vara en curling-förälder?
Japp, det är liksom det som det går ut på. Att man vill vara "snäll" men man gör ju barnen bara en björntjänst.
Det är inte "inne" att vara det......ingen skulle vilja bli kallad för curlingförälder och jag har hittills inte träffat en enda person som erkänner att han/hon är det.
Jaha ok, då jag har missförståt det. Jag fick som en bild av att det var "inne" för att man sett uttrycket ganska mycket lite här och var.