• P A

Dåligt HB värde - Stanna hemma??

Hej..

Sitter här på jobbet blodvärdet ligger på strax under 100.. Undrar hur lågt det kan gå innan BM tycker att det är dags att vila? Är ju helt slut och har huvudvärk - Kan inte påstå att jag får något gjort...

Någon som blivit sjukskriven i väntan på att värdena ska bli bättre?

Kan lägga till att jag äter dubbel dos järn och en massa gröna grönsaker och c-vitaminer, samt undviker mjölk och kaffe runt måltider, trots det har HB värdet gått från 120 till under 100 ganska snabbt. BM har tagit kompletterande tester för att se om jag har någon annan brist som gör att jag inte tar upp järnet.. det var likadant förra gången jag var gravid och då hade jag inga brister.. Äter ganska varierat så..

Hmm, det blev långt

• Svar på tråden Dåligt HB värde - Stanna hemma??
  • Jennie Brunflo

Jag har aldrig hört någon bli sjukskriven pga lågt Hb....men det kanske man kan bli.

Hoppas de kan hjälpa dig så du mår lite bättre snart.

• P A

Någon som har erfarenhet av sprutan man kan få med järn? Hur lågt HB värde har ni då haft?

• Elut

Jag tror att man får den om man ligger under 90. Det är vad som gäller på min mvc.

Har också dåligt hb-värde......

• P A

Verkligen jobbigt, hatar att låta gnällig men idag tycker jag sååå synd om mig själv.. Känner mig som en urvriden trasa med huvud påkört av ett ångvällt

• karlon

Är du säker på att tröttheten beror på blodvärdet? Jag hade själv lågt förut men jag märkte inte av det så mycket. Prova att röra mer på dig kanske.

• Snorpan1

Har legat på 93 som lägst under mina grav och det är inget de sjukskriver för....

• pemi

Tror man kan bli sjukskriven pga lågt Hb, iaf om man är sjuk av det! Är väldigt olika hur man reagerar på låga blodvärden, ligger man lågt normalt sett och går ner ytterligare så behöver man inte känna något. Ligger man högt normalt sett och rasar snabbt så kan man bli jättedålig.

Det är altså skillnad på två personer som ligger på ca 100 i Hb om den ena gått från 120 till 100 och den andra gått från 140 till 100, då mår förmodligen den som hade 140 från början mycket sämre. Man vänjer sig vid lågt Hb om man sjunker långsamt. Vi har har patienter som aldrig ligger över 90 och som mår bra ändå... har sett några med Hb runt 40 som ändå fungerat bra i dagliga livet... Extrema fall iofs...

pemi

• Lillan54

Eftersom du äter bra och tar järntillskott vet jag inte riktigt vad som an vara fel, tyvärr.. Själv låg mitt järnvärde på 93 för ca en vecka sen och jag kan verkligen förstå hur du mår. Ont i huvudet, ingen ork och en känsla av deg i hela kroppen.

Håller tummarna för att det ordnar sig för dig (och mig)!

• EmiliaG

PA - Besväras du så pass mycket av graviditeten så du ej kan utföra jobbet?
    Då kan du bli sjukskriven... men ej pga lågt Hb om det inte gör dig okapabel att jobba. Tror säkert det finns de som blivit sjukskrivna för lågt Hb, men det är ju inte farligt i sig med Hb:t för barnets och din del.. mer om du blir yrslig, trött m.m. som det kan vara jobbigt.

Har själv gått från 126 vid inskrivningen till nu 102. Inget jag direkt kan säga att jag känner av... graviditeten blir ju tyngre i sig själv, så svårt att veta om det vore lättare om Hb:t var uppe på det normala igen. Sedan är det ju helt normalt att dimpa i Hb också... det gör de flesta.
    Äter även jag varierat, dubbla doser järntabltter och så... bm är absolut inte oroloig fö rmig och barnet i nuläget, vilket är skönt.

• Pralin M

Mitt Hb sjönk från ca 145 till 104 och jag kan säga att jag verkligen kände av det!(Nu är det på väg upp igen) Ifall man känner av lågt Hb beror egentligen bara på hur högt det var innan och hur snabbt det har sjunkit. Vissa har Hb runt 80 och fungerar i stort sett normalt om det har sjunkit under en längre period så att kroppen hinner vänja sig. Detta vet vilken läkare som helst. Om du verkligen mår dåligt tycker jag du ska be om en sjukskrivning i ett par veckor i alla fall innan värdena börjar gå upp igen.

Jag har tagit 2 järntabletter om dan sen v.20 (nu v. 33 Hb 115)och det tog flera veckor innan det vände, så det behöver inte vara nåt fel!

Lycka till och ta det lugnt! Det är som sagt ingen fara för barnet dock, men jag vet hur det känns att inte ha nån energi till nånting...

• P A

Mitt HB värde låg på 134 när jag inte var gravid. På inskrivningen var det 111, fick upp det till 120 sen trillade det ner till strax under 100 på 3 veckor.
    Jag är orkeslös (så att jag varit på väg att somna när jag kört till och från jobbet) jag är läskigt blek i huden och har huvudvärk.. Kan ju inte tänka klart längre.. Sen har synen blivit helt dimmig men det kan ju vara vanlig grav. symptom..

Jag ska till BM imorgon så jag får prata med henne då. Hade det bara tagit en vecka att få upp blodvärdet hade jag kunnat bli hemma en vecka men jag vet av erfaranhet att det tar längre tid..

Tack till er som svarat!

• P A

Karlon, ja jag är säker på att det är blodvärdet. När jag hade fått upp det till 120 ett tag så mådde jag mycket bättre..
    Rör på mig gör jag, har en 15 månaders tös som ser till att jag aldrig sitter stilla

• Millyanna

Jag hae 89 i blodvärde när jag väntade barn sist men blev inte sjukskriven. Mådde också piss, men hade nog inte velat bli sjukskriven ändå. Tog det lite lugnare genrellt och i slutet av grav gick det hrelt plötligt upp och jag mådde toppen utan att egentligen äta eller leva annorlunda.

• Pralin M

Förstår inte varför alla är så negativa till sjukskrivning när man är gravid. Själv har jag haft tur och kunnat jobba, dock lite mindre effektivt än vanligt... Men många mår faktiskt väldigt dåligt, och kan man knappt köra bil som du beskriver, P A så är det nog bäst att vara hemma! Prata du med din BM och ge dig inte förrän du får en tid till läkarn!

• Missy Cat

Jag hade lågt Hb.. inte lika lågt som dig, men det dalade ner ganska fort så jag blev jättetrött.
    Sov 10 timamr/natt, och även 3-4 timmar mitt på dagen.
    Jag blev sjukskriven 3 veckor.
    Sen blev värdet bättre.

Så visst kan man bli sjukskriven!

• Norahs mamma

Klart man kan bli sjukskriven pga lågt HB! Och självklart är det farligt med för lågt HB!!!

Gravid eller inte, man ska ju inte gå omkring och ha blodbrist!

• mia1968

Kommer precis från BM, mitt blodvärde har sjunkit från 127 till 105 på några veckor, jag är trött och har ont i huvudet. Jag hade lågt blodvärde förra graviditeten men det blev bättre med niporex. Hoppas på samma sak nu.

• Mathilda

Mår man dåligt så gör man. Du borde gå till en doktor på din MVC och berätta om ditt problem och att du inte orkar jobba helt enkelt.

Så är det upp till honom/henne om han/hon vill sjukskriva dig.

• P A

Inte lätt, samtidigt så "vill" jag jobba, misstänker att jag kommer att bli sjukskriven för mina foglossningar någon gång under sommaren också, då känner man sig så klen.. Helt tvärtemot hur jag brukar vara.

Får även SD så fort jag känner mig lite stressad så jag ska lämna in urinprov för GBS odling imorgon..

BM hade en teori om att jag har så dåligt Hb värde nu för att jag haft en envis förkylning i 5 veckor, kanske behövs lite mer vila för att bli kvitt den med. Jag kommer att gå till BM 5 veckor i rad nu och få akupunktur för foglossningarna så hon kommer att följa upp blodvärdet då.

Tack för era svar!

• P A

Nu har det äntligen börjat vända, de sista veckorna har jag fått upp blodvärdet till 110. Proverna visar att det är ren järnbrist, alltså inga andra brister och det är ju skönt. Trött är jag fortfarande men huvudvärken har gått över
    Ska fortsätta äta dubbel dos till mitt besök den 12 /6 så får vi se vad värdet är då..

Vill passa på att slå ett slag för Hemofer+
    När jag åt Niferex så totalkolapsade min mage men med Hemofer så går det mycket bättre!!

Svar på tråden Dåligt HB värde - Stanna hemma??