• Duva

Varför kissar vår Katt på våra kläder???

Vi har en katt som är 1 år, han är både ute och inne, han går till lådan och kissar och bajsar jätte duktigt, men om det skulle ligga lite smuts tvätt eller handdukar på golvet brevid hans låda så går han och luktar och börjar "speka" och till slut sätter han sig på kläd/handduks högen och kissar där... VARFÖR??

Igår gick han in i ett rum som jag håller på att rensa med kläder och dyl, då börjar han att kraffsa och jag ser att han sätter sig och börjar kissa, tar honom (medans kisset bara rinner på golvet) och slänger ner honom i hans låda, och fyar honom, Vet inte vad jag skall göra.

Hjälp

• Svar på tråden Varför kissar vår Katt på våra kläder???
  • sign

När jag bodde hemma hade vi en katt som gjorde likadant, vi fick lära oss att aldrig lägga textilier på golvet. Ofta kissar katter "utanför" i någon form av protest. Har något förändrats i ert hem nyligen? Vår katt kissade utanför t.ex. när vi hade gäster, när vi var borta över natten eller var på väg att åka någonstans, sånt som gjorde honom otrygg helt enkelt.

Är katten kastrerad? Det kan ju bero på könsmognad med.

• marina7712

Är det en okastrerad hankatt så löser ni nog problemet genom att kastrera honom. Det är VÄLDIGT vanligt att katter sätter sig och kissar på kläder som ligger på golvet, tror inte att det behöver vara en protest dom tycker helt enkelt bara om att kissa på kläder...

• Meli

Det gäller även om det är en honkatt. Då ska de kastreras, för annars kan de göra så här :)

Ibland får man lära sig att inte har kläder å golvet, vi hade en katt som också gjorde så...

• feather

Vår katt, en hona på 11 år...har oxå en förmåga att kissa på använda kläder och handdukar som ligger slängda i framförallt i badrummet. Hon är särskilt pigg på sånt om hennes låda inte är helt ren. Var noga med att rengöra där katten har kissat ifall det ex. har kommit kiss på golvet katter har utomordentligt luktsinne och vane djur så om det luktar lite kiss på golv eller kläder så är katten fort där igen. Ett tips är att sätta lite kattpellets där man har rengjort efter katten för katter kissar aldrig där mat finns.

• Duva

Han är kastrerad, men jag tror nog att det var i protest, för att lådan kanske inte var tillräkligt ren.

Tack för svaren.

Svar på tråden Varför kissar vår Katt på våra kläder???