• 64ulla

Vaccination - Turkiet???

Ni som ska till Turkiet (vi åker om en vecka till Side) vilka råd har ni fått angående vaccination. 9 mån bebisen ska inte ha någonting utöver det hon fått, anser BVC. Vissa rekommenderar Hepatit A till de vuxna, någon tycker också absolut Polio. Jag blir alldeles snurrig. Vad har ni fått för råd?

• Svar på tråden Vaccination - Turkiet???
  • tammago

Hej! Vi åker till turkiet den 28 maj.
    Vår son är 1 år, men som skulle varit 9 mån då han föddes förtidigt har blivit vaccinerad.
    Läkaren på vaccinationscentralen bestämde åt oss, då han vet bäst.
    Så sonen fick en Havrix (hepatit a) och en MPR, som dom annars får när de är 18 månader.
    Man vet ju inte vad de har för barnsjukdomar där nere.

• bebek istiyorum

ska man bara vistas under en kort tid i turkiet sa behövs egentligen inget extra skydd, inte för de vuxna iaf. Jag bor sjalv i turkiet nu, och ska man bo har under en langre tid sa kan de vara bra att ta hepatit a (eventuellt b), och för magsjuka. Sjalv tog jag bara hepatit a förra aret jag akte och var har i 6 man. Nu nar jag flyttade tog jag inga. Det beror ju aven pa vart man ska aka och bo. Ar det i en liten by i bergen kan ju extra vaccin vara bra. Men stor stader och turistortder brukar inte vara nagon fara alls.

• 64ulla

Tack för era svar. Vi skippar vaccinationen!

• Jefa

Vi skulle åka dit nu i början av maj och vi behövd einte ta nåt extra till Emma, 1 år

• moltaz

mpr och tidigareläggande av 1-årsvaccinet är vad smittskyddsinstitutet rekommenderar, de måste tas några veckor innan avfärd. Vi skall ta dem i dag på Annie 9 mån, vi skall till Bulgarien!

// Sara
  • Viran

Vi har inte vaccinerat våra tjejer alls och kommer inte att göra det innan resan heller...

Svar på tråden Vaccination - Turkiet???