• Den där Linn

Blåmärken lätt

Vad är det som gör att man lätt får blåmärken?
    Det skulle jag vilja veta

• Svar på tråden Blåmärken lätt
  • Zenobia

Tror det är att man har för tunna och ytliga blodkärl. Som lätt går sönder.
    Det var nåt sånt min läkare försöka förklara för mig.

• Blå Flygare

Kan bero på massa olika.
    Får man brist på vissa näringsämnen (vitamin C är en sån) får man lättare blåmärken.
    Tar man vissa mediciner (t.ex. kortison eller blodförtunnande) kan det bero på det.
    Och vissa sjukdomar kan också göra att man lätt får blåmärken.

• Trossens mamma

tja det kan man oxå ha. eller ve å fasa leukemi.Förvånad men då ska man nog ha mera symptom. min mamma får oxå lätt "blånnor"

*Stolt mamma och Ålänning*
  • Den där Linn

Se där!
    Tack

Jag får nämligen blåmärken så himla lätt!
    Har alltid blåmärken på undersidan av underarmarna pga att jag lyfter barnvagnen in och ut från bilen. Idag bet min son mej på armen lite lätt och tro på fanken att jag fick ett blåmärke där också

• Blå Flygare

Jag har ett blåmärke på tån från att jag tappat ett litet mynt på det här om dagen

• Danbala

"Läkemedel kan påverka blödningen

Inre blödningar kan lättare uppkomma om man använder blodförtunnande läkemedel, som till exempel Waran. Sådana läkemedel kan man få om man tidigare har haft en blodpropp eller om man har fått en konstgjord hjärtklaff inopererad. Vanliga smärtstillande och inflammationshämmande läkemedel som till exempel Magnecyl, Treo, Voltaren och Ipren kan också användas för att förhindra blodpropp. Använder man sådana läkemedel som påverkar blodets förmåga att levra sig är det mycket viktigt att följa läkarens råd. Man ska inte själv ändra doseringen eller på eget bevåg samtidigt ta andra läkemedel eller naturläkemedel som påverkar blodets förmåga att levras.

Vissa människor blöder lättare

Vissa ärftliga sjukdomar gör att man lättare får inre blödningar. Vid blödarsjuka, hemofili, fungerar inte blodets levringsförmåga som den ska och man får därför svårare att sluta blöda. Orsaken är att man har en ärftlig brist på något eller några av de ämnen som behövs för att blodet ska levra sig. Det är framför allt män som har blödarsjuka.

Det finns även ärftliga bindvävssjukdomar som kan öka risken för blödningar som orsakas av att kärlväggar brister. Ett exempel är Marfans syndrom. Har man en ökad risk för att drabbas av blödningar får man försöka vara så försiktig som möjligt för att inte skada sig."

www.infomedica.se/allakapitel.asp&AllChap=True

Själv är jag också sådan där som får blåmärken om jag så tittar lite vårdslöst på en kant!

• Den där Linn

Det konstigaste är att det har börjat nu på slutet!
    Finns alltid nåt litet blåmärke här eller där på kroppen och är det inte blått så är det gult

• Blå Flygare

På slutet? Av gradiditet?? Jag har inte hört att man lättare får blåmärken av det...

• Danbala

linn84:

Ja, men då låter det ju nästan tänkbart att du har någon ämnesbrist som kan åtgärdas? Eller äter du mycket värktabletter av typerna som nämns ovan, kanske?

Själv har jag varit leopardfläckig av blåmärken hela livet, och min mor är likadan. Hopplösa fall, bara...

• Den där Linn

Blå Myran: Nej ingen graviditet här inte Nu på slutet, dvs. de senaste 3-4 veckorna!

Danbala: Äter inga värktabletter alls, har tagit en diklofenak (typ voltaren) för över 2 månader sen men inget efter det. Kan den lilla göra så fula märken?

Svar på tråden Blåmärken lätt