Grillbuffé...
Hej!
Ska grilla med kompisar till helgen. Är det någon som har något bra tips på vad man kan ha på en grillbuffé, lite ovanligare saker kanske? Det ska helst vara ruggigt gott också .
Tacksam för lite tips!
Hej!
Ska grilla med kompisar till helgen. Är det någon som har något bra tips på vad man kan ha på en grillbuffé, lite ovanligare saker kanske? Det ska helst vara ruggigt gott också .
Tacksam för lite tips!
Hmm vet inte vad du tycker är "ovanligare" men jag gillar att grilla lamm, kyckling, gris.. Och nöt också såklart.
Sen är det gott med stora champignoner med foten borttagen, fyllda med någon god färskost och inlindade i bacon.
Majskolvar är gott
Guacamole som sås
grillade grönsaker är gott, majskolv, parika, tomat, champinjoner
grillad banan är mums mums
tzatziki
dipp till. typ vitlöksdipp i gräddfil då. (typ sån man har till chips) får ni tag i Taffel är det + för den är GOD! passar till allt grillat nötkött/vilt (dock kanske ej fågel?)
Linda in lök i massor med folie och lägg direkt på kolen (lägg på kanterna så kan ni grilla kött och annat på gallret i mitten). Vänd löken lite då och då. Supergott, mild härlig smak som passar kanon till köttet. Har man inte tillräckligt med folie runtom kan löken bli bränd, men då är det oftast bara yttersta lagret som man ju kan ta bort.
Ett annat förslag är att lägga paprika, korv, lök, tomat, kött/fisk, majs mm i skålar så får var och en göra sina egna grillspett. Servera bakad potatis och tzatziki till.
vitlöksbröd kanske
Som förrätt är grillad chili med ost gott. Man tar chilifrukter och skär en skåra från toppen och ner mot änden, sen tar man bort kärnorna och fyller med ost (gärna nån lite starkare). Till sist är det bara att lägga dem på grillen och grilla tills osten smält.
Som "huvudrätt" är vår favorit fläskkarré som man först kokar 45 min i vatten+en lök (skalad och klyftad)+1 dl liquid smoke. Efter att det har kokat penslar man köttet med barbequesås (gärna med lite rökig smak) och grillar det tills det får färg.
Jag har ett recept på en supergod barbequesås som är rätt enkel att göra, så om du är intresserad så hör av dig.
Till köttet brukar vi göra aluminiumpaket med potatisklyftor. Man tar helt enkelt och klyftar potatis, lägger det på en bit bakplåtspapper (ovanpå aluminiumfoliet), sen tar man lite dill, lite salt och paprikapulver och till sist en klick smör. Sen för man ihop aluminiumändarna så att det blir ett paket och slänger det på grillen. Vi brukar göra portionsförpackningar och servera var och en ett litet paket på en tallrik vid sidan om, enkelt att ta för sig själv sen.
Till detta brukar vi ha nån starkare korv, majs och även nåt bröd ex. majsbröd eller bananabread.
Som förrätt är grillad chili med ost gott. Man tar chilifrukter och skär en skåra från toppen och ner mot änden, sen tar man bort kärnorna och fyller med ost (gärna nån lite starkare). Till sist är det bara att lägga dem på grillen och grilla tills osten smält.
Som "huvudrätt" är vår favorit fläskkarré som man först kokar 45 min i vatten+en lök (skalad och klyftad)+1 dl liquid smoke. Efter att det har kokat penslar man köttet med barbequesås (gärna med lite rökig smak) och grillar det tills det får färg.
Jag har ett recept på en supergod barbequesås som är rätt enkel att göra, så om du är intresserad så hör av dig.
Till köttet brukar vi göra aluminiumpaket med potatisklyftor. Man tar helt enkelt och klyftar potatis, lägger det på en bit bakplåtspapper (ovanpå aluminiumfoliet), sen tar man lite dill, lite salt och paprikapulver och till sist en klick smör. Sen för man ihop aluminiumändarna så att det blir ett paket och slänger det på grillen. Vi brukar göra portionsförpackningar och servera var och en ett litet paket på en tallrik vid sidan om, enkelt att ta för sig själv sen.
Till detta brukar vi ha nån starkare korv, majs och även nåt bröd ex. majsbröd eller bananabread.
hjälp vad hände?
Gott och lite annorlunda tillbehör är nudelsallad:
Tillaga äggnudlar enl förpackning, blanda med färsk babyspenat eller grovhackad ruccola, halvmånar av gurka, klyftade nektariner, halverade körsbärstomater, båtar av rödlök och ev. tärnad honungsmelon. Gör en kall sås av lika delar Kesella 10% och lätt Creme fraiche, tillsätt pressad vitlök, rivet citron/limeskall salt och peppar. Låt såsen dra iaf 1 timma i kyl innan servering. Jättegott till t ex grillad karré eller kyckling!!!
Såna där champinjoner som Apif la....tipsar om kan jag verkligen rekommendera. Mmmmm, gjorde såna i helgen. Fyllde dom med Cantadou örter och vitlök, men jag stekte dom i stekpanna för jag fick höra av ett par som grillat dom och dom blev tydligen inte lika goda då.
Hej!
Gud vad gott allt lät, nu fick jag lite tips. Det där med potatisklyftorna i folie lät ju jättespännande, ungefär hur länge ska de ligga på grillen???
Vi gillar att grilla Halloumi också är det någon som har tips på något bra med Halloumi i, åt en gång en sallad med ruccola, halloumi och jordgubbar tror jag, men kommer inte ihåg hur det var.
Grillspett är ju alltid gott också, kanske blir det med såna där potatispaket, det låter gott .
Tack alla för hjälpen!
Charlottenlök, eller någon färsk lök är gott att grilla till. Blir en söt mild smak. Men det tar lite tid innan de är färdiga så de måste ligga på ett tag.
jo jag kan tipsa om en sajt också
www.guckalandslaget.se
Där finns många guckor som passar till grillat.
nu är det ju inte jag som står vid grillen utan min man, men jag skulle tippa på ca 20-30 min. Ni kan ju alltid öppna nåt av paketen och känna om potatisen verkar färdig. Glömde skriva att man helst skall ha grillfolie, den är lite tjockare än vanlig, man kan förstås ta två lager vanlig folie istället.
OBS! många tror att man skall koka potatisen innan, men det skall INTE göras, man kan även lägga dit andra grönsaker i foliet.
Som efterrätt kan man göra foliepaket på ex.jordgubbar, hallon, blåbär etc + lite honung och servera med glass.
lycka till!