• fiiia

Göra sig roliga på ivandrares bekostnad.

Alltså jag blir så jävla förbannad på alla dessa reklamfilmer.
    Reklamfimer som ska göra sig rolig över invandrare..
    som tex SJ-reklamen, en ung tjej, invadrare, som SJÄLVKLART ska tala svenska med brytning.
    VAD är det för kul med det?
    IKEA hade också en liknande reklam, Svenska spel med sin lilla ande, och även Hyresrättsföreningen (typ tjejen är svensk och ska förklara..dööh fattar du inte dumma svartskalle-kunde hon lika gärna sagt),
    ALLA dessa reklamer är med en invandrare som ska prata svenska med brytning och på något sätt "DUMFÖRKLARAS".
    Menar dom att ivandare inte kan prata ren svenska som en 3:e generationens svensk?
    Jag tycker att detta är en form av smygrasism, och på något sätt ska det präntas in i våra hjärnor att folk med utländskbakrund är dumma, tröga, kan inte prata utan bryting.

Jag tycker inte att det är ok att de ska förlöjligas på detta sett.
    också ska man sitta o skratta-NEJ TACK

ja nu har jag sagt mitt, det e fritt att tycka till, varsågod.

(vill bara tillägga, att jag INTE är rasist på ngt sätt, så det inte misstolkas)

• Svar på tråden Göra sig roliga på ivandrares bekostnad.
  • TheReLe

ja och dessutom diskrimineras skådespelare med annan bakgrund än bonde´svensk och hänvisas till dessa stereotypiska "invandrar"roller.
    KAnske har de spelat shakespeare och strindbergpjäser mm men här i sverigen skall de bara spela roller som bekräftar våra fördommar.

• Angelica80

hmmm. O alla svenskar de förlöjligar i reklamer då???

Jag är så glad
  • TheReLe

ursäkta alla stavfelen, trött

• fiiia

angelica 08...
    jo självklart förkommer det säkert men jag tycker inte att det är lika uppenbart.
    kan du ge minst 3 ex, där svenskar förlöjligas om samma sak?

• Angelica80

fiiia: Fråga mig igen imorrn så kommer jag nog på det. just nu är jag GRYMT trött o kan knappt hålla ögonen öppna *s*

Jag är så glad
  • riot

Jag tycker absolut inte t.ex att SJ reklamen gör sig roliga på invandrares bekostnader. Jag skulle tycka det var mycket mer "rasistiskt" om det inte fanns några invandrare i våra reklamer överhuvudtaget! Skåningar som pratar grov dialekt t.ex, som många tycker låter rolig, ska inte dom få vara med i reklamer då för att dom gör sig roliga på deras bekostnad?

Jag tycker inte alls det är förlöjligande! Om dom däremot bara såg till att folk som varken bryter eller talar dialekt skulle synas i reklamer skulle jag uppleva det som konstigt.

Tyder det på mindre intelligens om man bryter?

• dekad

Håller med riot. Hela sveriges befolkning ska ju vara representerad i reklamen, hur skulle det se ut om uttagningarna bara godkände dom som pratar perfekt svenska? Det skulle ju vara helt galet.

• Gadget

Folk pratar så, helt enkelt. Alla är inte tredje generationens invandrare.

• Kanelflicka

Jag håller inte alls med TS. Jag tycker att det är bra att invandrare är representerade i reklamen och att man har olika roller där.

OK, låt oss säga att vi ger invandrare bara vissa roller där de kan framstå som väldigt kloka och alvariga. Men då skrattar man bara åt svenskar...Nej, tack....

Jag ser ingenting diskriminerande med invandrare i roliga reklam

kanelflicka- 1:a generations invandrare

• Sannah

Jag tror inte att det är menat som att "håna" invandrare på nåt vis, utan för att visa att man faktiskt accepterar dem också oavsett om de bryter på svenska eller inte.

Hade det INTE funnits reklam med invandrare med i, så hade det väl ansetts som rasistiskt....

Nej, jag kan inte se något som helst rasistiskt med dessa reklamfilmer.
    (Antagligen inte de som är med heller, eftersom de ställer upp på det )

• gambia90

Norrlandsguld
    Telia
    Vodafone(telenor)
    med flera...

är alla tre exempel på hur svenskar kan förlöjligas och fördummas i reklamfilmer. Det är inte unikt för invandrare att reklamfolket överdriver och generaliserar.

• Superior

Jag tycker inte att invandrare hånas i de reklamfilmer du räknade upp.
    Som nån annan skrev så skulle det vara mer rasistiskt om det inte fanns några invandrare i reklamfilmerna alls.

Och att dom bryter kan ju faktiskt bero på att dom gör det i verkliga livet också.

Jag tycker att man skämtar och förlöjliga folk i reklamfilmerna överhuvudtaget och då inte bara invandrare.

Mamma till Leon 050303
  • Man80

Så när Zlatan är med i en reklamfilm och bryter så drivs det med invandrare...? Kom igen nu!

• Bisquit

Tre exempel på där svenskar "idiotförklaras"

1) Sj reklamen mot mobilfria vagnar. Blondinen som PRATAR HÖGT om korv och va sjutton det nu e.

2) Reklamen från elon, elin somhar frysen i bilen.

3) Teliareklamen.... Pappan, behöver jag säga mer.

Det är väl snarare bra att det finns folk med i reklam och på tv med olika dialekter och uttal.
    Eller ska allt vi ser och hör vara på stockholmska?

• Koff

Det är ju sådana här protester som leder till förbud i vårt samhälle, som gör att vi inte får sjunga nationalsången eller hissa flaggan för då är vi banne mig rasister.

Det är ju urlöjligt att bli upprörd över detta. Blir du upprörd över Hej Baberiba också som driver med kungafamiljen? Det kallas humor. Jag tror knappast att någon av dessa reklammakare menar att vara rasistiska eller är ute efter att förlöjliga någon.

Lottoreklamen som exempel, hur rolig hade den varit med "anden-i-flaskan" som var blond och pratade ren svenska? Det stämmer ju inte.

• Who am I
    Men nu får du väl ändå ge dig TS!

Tror du SERIÖST att de olika reklamfilmerna du tar upp har med invandrare för att håna dem?!
    De har med människor från olika etniska bakgrunder för att ha representanter från alla de människor som bor i Sverige! Vad ska de göra?! Dissa alla de personer som söker till dessa reklamfilmer enbart för att de bryter på sitt modersmål och enbart anställa de som talar korrekt och ren svenska?!
    Det du skriver är väldigt kränkande!

And when you get the choice to sit it out or dance, I hope you dance!
  • TheReLe

men poängen är ju att invandrarna alltid har samma roll vad de än gör i reklamfilmerna. och poänge i slutändan är att vi ska skratta åt dessa knasiga människor.
    Tycker inte heller lyteskomik är speciellt roligt eller drifter med folks dialekter.
    KAnske någon som skrivit samma sak tidigare (hoopas det!) men jag orkar inte läsa allt.

• mamyleine

Jag tycker snarare att det är ett hån mot honom. Hon spelar ju överlägsen mot honom. Så har jag uppfattat reklamen som att hon tycker han är knäpp som tror han är yngre än han är.

Hon är som vilken ung tjej som helst. För hade det varit svenska "sara" som sa så till gubben så hade hon sagt det på precis samma sätt. Ser inget rassistiskt i den reklamen alls.

Tycker faktiskt att det är bra att dom tar med invandrare i reklam-filmer, ANNARS hade det varit rassistiskt.

• cutiee

Men det kan väl finnas någon reklam där invandrare INTE bryter, tycker det är jättebra att invandrare äntligen får vara med på tv, och alla människor förlöjligas när det kommer till reklam. Men det skulle vara kul om invandrare inte bröt någongång, tror knappast att ALLA invandrare som söker till reklamfilmer bryter.

Svar på tråden Göra sig roliga på ivandrares bekostnad.